초록 close

본 연구는 언어라고 하는 소리를 정확하게 기록하여 보존하기 위한 수단으로 만들어진 글자가 본연의 텍스트로서의 기능을 뛰어 넘어 새로운 형태언어로서의 다양한 역할하게 된 이유를 다양한 측면에서 다루어 봄으로써 텍스트로서의 글자와 이미지로서의 글자사이의 관계 변화를 이해하고, 타이포그래피의 현 주소를 찾아보는데 그 목적이 있다. 글자는 그 의미를 알거나 소리로 읽어지는 경우, 글자로서의 역할을 한다. 따라서 의미와 소리를 모두 알 수 있는 글자는 글자로 인식되고, 의미는 알 수 없으나 그 소리는 알 수 있는 글자는 글자적인 성질보다 형태적 성질이 강해지며, 의미와 소리를 모를 경우는 형태적 성질이 최대화된다. 이러한 성질을 타이포그래피의 텍스트성과 이미지성으로 보고, 타이포그래피에서의 텍스트와 이미지의 관계를 미디어의 변화, 기호학, 미학, 그리고 사회적 관계 속에서 파악해 보았다. 텍스트의 의미전달이 과거와는 달리 글자가 언어체계가 아닌 다른 의미로서의 활용을 가능하게 된 배경에는 포스트모더니즘의 확산과 미디어의 발달로 인한 영향도 무시할 수는 없을 것이며, 이러한 최근 현상은 쉽게 노출되어 있는 외부의 문화적인 환경을 적극적으로 수용하고자 하는 수용자 층의 변화도 작용하고 있다. 글자가 수용자에게 전달되는 과정에서 글자의 텍스트성과 이미지성이 표현의도의 방식이나 미디어의 변화, 기호학적인 해석의 작용이 계속적으로 전달 과정에 개입된다. 발전된 미디어의 영향은 표현 양식을 계속 변화시키지만 표현 의도는 미디어의 기술적인 변화와 다르게 작용할 수 있다. 모든 것이 수용자의 요구가 크게 반영되는 환경으로 전환되고 있는 것이다.


The purpose of this study is to understand the relation between type as a text and type as an image, and to find how typography works in progress through researching the reasons why typography makes various roles as new visual language beyond the original type's role which is communicating the meaning of type.Type makes a role as a text when people can read it or knows the meaning, but the characteristics of image becomes strong when it is not readable or its meaning can not be understood.And, the relations between characteristics of text and that of image in type are researched from different angles such as changes of media, semiotics, esthetics and social culture. That a text is used as an image could be influenced by the expansion of Postmodernism and the development of media. This phenomenon is because of change that a receivers positively takes cultural surroundings wide open.Expression way of characteristics of text and image in type, changes of media, interpretation of meaning and etc. continue to be added in the process of sending type to receivers.Media development changeㄴ the style of type expressed, while intention of expression could not be in line with technical change of media, because of expansion of receiver's needs.