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관광산업의 발전에 의한 관광홍보 필요성의 증가로 지방자치단체의 관광홍보물 제작이 활성화되고 있는 가운데, 적은 비용으로 높은 효과를 창출할 수 있는 관광안내지도는 관광객과의 직접적인 커뮤니케이션으로 관광이미지에 직접적인 영향을 끼치는 관광홍보물이다. 그러나 기존의 관광안내지도는 다양한 색채와 사진의 무분별한 사용, 비효율적인 레이아웃 등의 사용자 측의 인지과정과 시지각적 특성을 고려하지 않은 디자인으로 사용자의 정보인지에 혼란을 야기하고 있다. 이에 본 연구는 현 광역자치단체의 관광안내지도에 대한 사용자의 시지각적 접근조사를 실시하여 효과적인 정보전달을 위한 관광안내지도 디자인방법을 모색하였다. 먼저, 관광안내지도의 이론연구를 바탕으로 현 광역자치단체 관광안내지도의 컨텐츠요소와 시각요소, 접이형태를 조사하여 그 특징을 파악한 결과 사용자들이 요구하는 정보내용과 디자인이 기존의 관광안내지도의 구성과 일치하지 않음이 파악되었다. 또한 사용자들의 광역자치단체 관광안내지도 16개에 대한 시각적 접근조사와 지도의 접이형태에 따른 행위분석을 실시한 결과, 콘트라스트가 높은 색채나 사진, 선 등에 의한 시각접근이 먼저 이루어져 정보인지의 혼란이 예상되었으며 지도의 접이형태가 복잡하고, 그 크기가 클수록 접근행위가 다양한 것으로 조사되어 사용자의 정보인지에 영향을 끼치는 요소임이 파악되었다. 향후 본 연구결과를 바탕으로 관광안내지도의 표현방법에 따른 사용자 선호도 및 정보인지에 관한 보다 객관적 결과를 얻을 수 있는 실험을 실시할 예정이다.유 수정Sujung Yoo백 진경Jinkyung Paik인제대학교 대학원 시각정보디자인전공Dept. of Design, Graduate School, INJE University인제대학교 디자인대학, 디자인연구소College of Design, Design Institute, Inje University


Recently the tourist industry attracts much attention from many nations and local authorities. Thereby, the necessity of tourist information service is continually increasing, and business of making tourist information materials is flourishing. Among those materials tourist map is the media which can create high effect with low cost and easily satisfy people by direct communication between tourists and tourist information. However, current tourist maps of local authorities have some defects: they use various colors and pictures indiscriminately and have ineffective layouts. Such designs which do not take users' cognitive process and visual perception into account bring about much confusion to users' informational recognition. Considering this situation, this research purports to investigate and analyze users' visual perception concerning current tourist information maps by local authorities, and to suggest a new method of tourist map design which can communicate information more effectively. First, I examined by theoretical study the concept and function of tourist information map. And then I classified contents factor, visual factor and folding mode of current tourist maps, made a list of important tourist informations for users, and analyzed visual perception concerning 16 tourist maps and users' reaction against folding method of the maps. I found that current tourist maps have few consideration for users concerning contents and expression method of maps, and that the more complex and bigger the folding method of maps is, the more various the reaction of users comes out, which means that the folding mode of maps is an influential factor upon users' informational cognition. I am planning to make further investigation which can provide more objective results about users' preference and informational cognition concerning tourist information maps.