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본 연구의 목적은 세대공동체 봉사학습 프로그램을 개발하여 현장에서 실천하고, 학생 및 노인의 상호 태도 변화를 통하여 세대공동체 봉사학습 프로그램의 효과를 검증하는 데 있었다. 이를 위하여 전라남도 동부지역에 거주하는 초등학생(3학년~6학년) 22명 및 고등학생 20명과 무료노인 양로시설에 거주하는 노인 21명을 대상으로 세대공동체 봉사학습을 실시하였다. 그리고 세대공동체 봉사학습 전과 후의 청소년과 노인의 상호 태도 및 자아존중감, 그리고 노인의 생활만족도를 비교 분석하였다. 그 결과, 첫째, 세대공동체 봉사학습 프로그램 참여 후에 참여 청소년들의 노인에 대한 태도가 유의하게 향상되었다. 그러나 자아존중감에는 유의한 변화가 나타나지 않았다. 둘째, 청소년들과 달리 노인들의 경우에는 프로그램 참여 후에 청소년에 대한 태도와 자아존중감, 생활만족도가 유의하게 향상되었다. 따라서 본 연구를 통하여 세대공동체 봉사학습이 노인과 청소년들의 상호간의 태도와 노인들의 자아존중감 및 생활만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.


The purpose of this study was to develop and practice an intergenerational service-learning program and to verify the effects of the program through examining the changes in the youth's and the elderly's attitudes toward each other, their self-esteem, and the elderly's life satisfaction. To attain this purpose, the study conducted the intergenerational service-learning programs with 22 elementary school students, 20 high school students, and 28 institutionalized elderly. The results of this study were as follows: 1) In the case of the youth, their attitudes toward the elderly changed more positively but their self-esteem didn't change after the intergenerational service-learning program. 2) In the case of the elderly, their attitudes toward the youth, self-esteem, and life satisfaction changed more positively after the intergenerational service-learning program. As a conclusion, we suggested that the intergenerational service-learning should be extended in order to improve intergenerational understanding, the elderly's self-esteem and life satisfaction and reduce intergenerational conflict.