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본 논문은 기업의 심볼마크를 통하여 이미지가 말하고자 하는 기호체계가 기호학적인 접근을 통하여 해석될 수 있음을 보여준다. 심볼의 모든 표현 체계는 이미지라는 기호체계로 구성되어 있으며 이는 기호적으로 해석될 수 있다. 또한 심볼은 시대적, 문화적 환경적인 다양한 변수에 의하여 그것의 해석 역시 변하게 된다. 오늘날 기업이나 브랜드가 지닌 심볼마크의 속성은 그 상징적인 의미의 커뮤니케이션에 있어서 기호적 의미를 더욱 중요케 하고 있다. 심볼은 자의성을 본질로 하고 있으며 본 논문의 본론에서는 기호학의 일반적인 개념을 설명하고 있으며 여기서 기호가 가지는 의미작용을 외시의미, 공시의미로 구분하여 이것이 지니는 의미적 내용을 소쉬르의 이분법적인 내용으로 구분하여 보여준다. 3장에서는 고대 심볼마크의 특징을 설명하면서 심볼이 가지는 이미지가 시대를 초월한 기본적 원리에 입각하여 있음을 보여주며 여기서 심볼마크의 구성요소와 분류를 통하여 기업 심볼들의 분류체계를 살펴본다. 3장의 결론부분에서 심볼마크의 기호적 해석을 통하여 브랜드가 가지는 심볼마크의 기호적 속성을 기의와 기표, 이것이 서로 상호작용하는 텍스트 상에서의 역할을 외시적, 공시적인 기호적 접근을 통하여 해석함으로써 이미지의 다양한 형태(기표)에 부가된 기호의 다양한 의미(기의)를 해석하고자 함이다.


The human being is living with surrounding sign-wolrd. With giving and receiving signs, people can communicate what they want to express. The human beling itself is composed of sign. According to the signs, human being could recognized outer world which also shows the human being itself through the signs. Eventually, the sings can be a means of signification in the human communication.All expressive system of what symbols are composed of semiotical system which can tell the semiotic things. The symbols will change the meaning of interpretation themselves with a variables which is cultural and environmental things. Today the company or brand's symbols properties make more important the semiotic meaning in the symbolic meaning of the communication. The semiotics is based on its own arbitral character. This study will be translate the multiple meaning which added signified in the shape of image approaching to connotation of the symbol marks.