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2011년 서울시 교육청의 중학교 교과연계 연극 교육 프로그램은 교육 방법으로서의 연극 활용이 그동안 진행되어온 소규모 단위에서, 행정 자치 수준의 대단위로 확대되고 있음을 보여준다. 이러한 확대는 초등학교 중심의 매뉴얼식 연극 활용이라는 그동안 진행되어온 접근 방식에 대한 다양화의 필요성을 낳았다. 특히 이번 서울시 교육청 프로그램이 선택한 중학교 교육과정은 복잡한 과정을 요하는 개념과 원리 탐구가 주를 이뤄, 이에 어울리는 교육 연극 방법에 대한 논의가 필요하게 되었다. 이에 본 논문은 중학교 이상 교육과정의 개념과 원리 탐구를 위한 방법으로서 히스코트의 과정 드라마를 제시한다. 히스코트의 과정드라마는 세 층위의 의미-동일시에서의 의미, 거리두기에서의 의미, 메타시스 의미-를 허락함으로써 복잡한 과정을 요하는 개념 탐구에 효과적 방법으로 기능할 수 있다. 더불어 히스코트 과정 드라마의 작동 원리와 그 원리 구현을 위한 장치들도 제시하였는데, 과정 드라마는 감정적 몰입과 비판적 거리두기 원리로 구성되며 이를 위한 장치로 ‘살아보기 드라마(living through drama)', ‘관심과 합의’, ‘역할 내 교사’, ‘연결 지점 찾기’ 그리고 ‘비판적 성찰’, ‘자기-관객 개념(self-spectatorship)등이 있다. 이러한 원리와 장치를 지닌 과정드라마를 실제 중학교에 적용해본 결과 그 효과가 설득력 있게 드러났다. 따라서 본 논문은 다층적 개념 이해를 위한 연극 교육 방법으로서 과정드라마를 제안하면서, 이를 실제 적용할 시 감정적 몰입과 비판적 거리두기가 필요충분조건임을 강조하고자 한다.


In 2011, Seoul metropolitan office of education has launched educational drama program which helps teachers teach their subjects with dramatic methods. This attempt reflects a trend that educational drama is rapidly booming nowadays and gives rise to deeper discussion of drama as a learning medium. Specially, the employment of dramatic method is done mainly in primary school so that it remains as simple mechanical applications of dramatic conventions. Hence, dramatic method for acquiring complex concepts is demanded. In this context, this study suggests Heathcote's process-centered drama which is regarded as a method to encompass a wide range of meaning making. In Heathcote's process-centered drama, three- layered meaning can be produced: meaning coming from identification; meaning coming from distancing; meaning coming from metaxis. Having included a variety of meaning making, Heathcote's process-centered drama is appropriate for middle and high school curriculum. Besides, this study provides the principle of process-centered drama which is emotional engagement and critical detachment. To embody this principle, devices are listed: living through drama, interest and consensus, teacher-in-role, finding connection, critical reflection and self-spectatorship. The outcome of application of Heathcote's process-centered drama into middle school classroom is persuasively positive. Therefore, this study suggests Heathcote's process-centered drama as an effective learning medium for understanding complex concepts. Emotional engagement and critical detachment are the necessary and sufficient conditions for the process-centered drama.