초록 close

본 연구는 국제운송주선인의 시장지향성을 중심으로 각 변수의 영향을 파악하고 이들이 응답과 유연성에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 정보창출이 정보확산에 미치는 영향과 정보확산이 정보반응에 미치는 영향은 채택되었다. 이는 정보창출, 정보확산 및 정보반응이 단계적으로 영향을 미친다는 것을 나타낸다. 둘째, 정보창출과 정보확산이 응답과 유연성에 미치는 영향은 기각되었다. 그러나 정보반응이 응답과 유연성에 미치는 영향은 채택되었다. 이것은 정보창출과 정보확산은 정보반응을 통해 응답과 유연성에 영향을 미친다는 것을 나타낸다. 따라서 국제운송주선인은 시장지향성을 통해 정보를 창출하고, 기업내부에 확산시키고, 이에 따라 기업의 내부프로세스를 고객의 욕구에 맞게 변화시킨다면 시장에서 지속적 경쟁우위를 누릴 수 있다.


This research paper is both aimed at confirming an influence of each variable focusing on market orientation and intended to analyze that these variables have an influence on response and flexibility of international freight forwarders. The results are as follows. Firstly, intelligence generation should positively influence intelligence dissemination and intelligence dissemination has a direct influence on responsiveness. Secondly, responsiveness has an influence on response and flexibility. Therefore, intelligence generation and intelligence dissemination have an effect on response and flexibility through responsiveness.International freight forwarders can enjoy a sustainable competitive advantage in a market if they can generate intelligence, disseminate intelligence and make to change so that it may be equalled to desire of a customer in the internal process of a firm after that.