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최근 정보통신기술의 발달과 함께 활발히 진행되고 있는 디지털 기술의 융합 현상으로 인해 많은 디지털 융합 신제품이 출현하고 있다. 이들 융합 제품은 과거의 디지털 신제품에 비해 상대적으로 높은 시장 불확실성을 내재하고 있기 때문에 수요 예측의 중요성이 더욱 강조된다. 하지만 최근 일어난 융합 현상에 대한 시장 자료의 부족으로 확산 연구가 제대로 진행되지 못하였다. 특히 융합 제품은 두 개 이상의 제품이 결합된 새로운 제품이지만 기존 제품과 밀접한 상관관계를 가지기 때문에 이를 통합적으로 고려한 확산 모형이 필요하다. 본 연구에서는 기존의 다제품 확산 모형과 재구매 확산 모형을 이용하여 디지털 융합 제품의 대표적 사례인 한국의 카메라폰 시장을 실증적으로 분석하였다. 분석 결과 카메라폰은 기존의 휴대전화 단말기 시장의 성장을 이끄는 주요 제품이며, 기존의 디지털 카메라 시장에 대해서는 대체적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 카메라폰이라는 융합 제품의 확산도 기존 확산 연구의 틀 속에서 분석할 수 있으며, 향후 카메라폰 이외의 다른 융합 제품 확산 연구에도 적용될 수 있다는 점에서 의미가 있다.


Recently, a number of new convergence products have appeared by development of Information technology(IT) and convergence of digital technology. Since these convergence products have relatively higher market uncertainty than previous digital products, demand forecasting is more important. But diffusion for convergence product has not been analyzed actively because data for recent convergence phenomenon were not sufficient. Especially convergence products have close relationship with existing products even though they are new products combined with more than two products, so the diffusion model which reflects this relationship is necessary.The purpose of this study is to analyze the Korean camera phone market empirically by using the repeat purchase diffusion model and the multi-product diffusion model. The camera phone is a representative convergence product between a mobile phone and a digital camera. The results show that the camera phone has a positive impact for growth of repeat purchase in the mobile phone market and negative impact for growth of the digital camera market. This study is significant in that empirical analysis for the camera phone market can be made by using components data and that diffusion of the new convergence product can be analyzed by using the previous diffusion model.