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이 글은 단편애니메이션 <Venice Beach>의 제작과정을 기술적인 관점에서 분석하고 있다. <Venice Beach>는 배경 세트와 각종 소품을 미니어처(miniature)로 제작하여 스톱모션 기법으로 촬영한 후 3D 컴퓨터그래픽에 의한 캐릭터를 합성하는 방식으로 제작되었으며 시그래프 2005에 선정되는 등 사실적인 영상미를 높이 평가받은 작품이다. 본 작품을 제작함에 있어서 가장 심혈을 기울였던 부분은 상업적으로 적용 가능한 효과적인 제작 공정(pipeline)의 개발이라 할 수 있다. 연구의 핵심적 아이디어는 스톱모션 필름의 프로덕션 과정에서 애니메이팅이 필요한 부분, 즉 대부분의 노동력을 소모하게 되는 캐릭터의 제작 과정을 3D 컴퓨터그래픽으로 대체하고, 움직임이 필요 없는 배경이나 소품 등은 기존의 방식대로 제작함으로써 스톱모션 이미지가 가지는 고유의 영상미는 살리면서 동시에 오랜 제작기간과 대규모의 노동력을 필요로 하는 기법상의 치명적인 약점을 극복하자는 것이었다. 먼저, 합성 작업의 기획과정에서 촬영 대상의 분석을 바탕으로 한 철저한 제작 계획 수립을 강조하였다. 그 이후 프로덕션 과정은 스톱모션 영상 제작과 3D 컴퓨터그래픽에 의한 디지털 캐릭터 제작, 두 과정으로 나누어 진행되었다. 특히 사실적인 렌더링을 위한 과정을 표면 질감 제작과 디지털 라이팅, 멀티패스 렌더링으로 분류하여 자세히 분석하였다. 또한 자연스러운 카메라 워크를 위한 방식으로 스톱모션 촬영 과정에서의 모션 컨트롤 카메라(motion control camera)의 도입과 모션 트래킹(motion tracking)의 적용을 제안하고 있다.Dongguk Univ. Graduate School of Images and Contents


This paper analyzes a production process of a short animated film <Venice Beach> from the technological perspective in detail. <Venice Beach> was produced with a method of composite 3D computer generated character, and hand-made miniature background and various props. It also has earned high recognition for its realistic look by being selected for the Siggraph 2005. The major part that I would like to focus on producing this film was a development of effective production pipeline that could possibly be applied for commercial purpose. In fact, the original idea was not only to overcome technical weakness that requires tremendous amount of labor and long lasting production period, but, also, maintain the unique look of stop motion by replacing a character production process with 3D computer graphics which could implement animating method in production process of a stop motion film while keeping the previous way for other background and props that do not require any movements. At first, it emphasizes the proper production plan based on the analysis of shooting objects in compositional management process. Production process is classified as stop motion production and digital character production using 3D computer graphic method. Especially, the process for realistic rendering is analyzed in detail as surface texture production, digital lighting, Multi-pass Rendering. In addition to that, it suggests to utilize motion control camera and motion tracking in the shooting process of stop motion for creating a smooth camera work.