초록 close

본 연구에서는 자기고양편향 크기를 자기평가와 같은 집단내 타인들의 그에 대한 평균평가간의 차이로 정의한 다음, 자기고양편향이 개인내적 측면인 행복감과 대인간 측면인 인기도와 어떤 관계가 있는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 같은 반의 고등학생들을 동성 4인 집단으로 남학생 55집단과 여학생 51집단을 구성하였다. 각 집단성원들에게 라운드 로빈 방식으로 자신과 집단내 타인들 각각을 성격 5요인에 근거한 척도를 사용하여 평가하도록 하였다. 그 결과 전체적으로 참여자들은 자기고양보다는 자기겸양 경향을 보여주고 있었다. 둘째, 주관적 행복감은 타인의 평가보다는 자기평가 점수와 더 높게 관련된 반면, 인기도는 자기평가보다는 타인의 평가와 더 관련이 높았다. 셋째, 전반적인 자기고양편향은 주관적 행복감에 긍정적 영향을 주지만, 인기도에는 부정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 구체적으로는 정서적 안정성과 개방성에서 자기고양편향이 클수록 주관적 행복감이 큰 것으로 나타난 반면, 정서적 안정성, 성실성, 원만성, 개방성에서의 자기고양편향은 인기도에 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 종합하면 외향성에서의 자기고양편향은 주관적 행복감과 인기도 모두와 그 관련성이 낮은 것으로 나타났으며, 정서적 안정성과 개방성에서의 자기고양편향은 주관적 행복감에는 긍정적 효과를, 인기도에는 부정적 효과를 주는 양면적 기능을 하는 것으로 나타났다.


This study investigated the effects of self-enhancement bias on intrapsychic and interpersonal aspects. Divided into 55 male and 51 female groups each of which comprised 4 classmates of the same sex, a total of 424 subjects participated in the study. These subjects assessed themselves and others in his or her group on Big-five personality items. This research defined the index of self-enhancement bias as a value that subtracts others' average assessment from one's own assessment. Findings were as follows. First, the subjects generally displayed self-abasement rather than self-enhancement. Second, subjective happiness was related to one's own assessment more than others' assessment whereas one's peer status was associated more with others' assessment than one's own assessment. Third, the overall self-enhancement bias turned out to exert a positive effect on subjective happiness but a negative effect on peer status. In terms of emotional stability and openness, finally, the more biased toward self-enhancement the subjects were, the more subjective happiness they showed. Meanwhile, self-enhancement bias was shown to have a negative effect on peer status in regard to emotional stability, conscientiousness, agreeableness, and openness. Namely, the self-enhancement bias in extroversion was less likely to be related to both subjective happiness and peer status while regarding emotional stability and openness, it was shown to have the dual function of a positive effect on subjective happiness and a negative effect on peer status.