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현재 국내 시내버스는 대형 간선 버스를 중심으로 저상 버스 도입이 활발해지고 있다.이는 장애인의 행동편의 뿐만 아니라 교통약자들과 일반인 모두를 위한 보편적 설계 계념의 일환이다. 저상 버스의 의의는 형태적으로 단순히 지상고가 낮고 계단이 없어 승하차가 용이한 기능적인 형태만을 의미하는 것이 아니라, 시청각 장애인과 일반인들의 불편을 이해하고, 해소하는데 그 가치가 있다고 본다. 또한 서울시의 기능별 시내버스 정책은 대중교통간의 연결이 유기적으로 이루어지기 위함으로, 대형 간선 버스 뿐만 아니라, 지선버스와 이에 속하는 마을버스들에게도 필요한 설계 개념으로 교통약자와 일반인 모두의 원활하고 편리하게 연계되는 대중교통을 이용할 수 있게 하는 보다 근본적인 설계 계념이 무엇보다 필요하다. 따라서, 본 연구에서는 합리적이고 논리적인 방법을 통한 국내 미니 저상 버스의 디자인개발을 위한 기초 자료로 활용 하고자 한다. Keun Lee홍익대학교 대학원 산업디자인학과 Hong-Ik Univ. Graduate school of Industrial Design홍익대학교 산업디자인학과Hong-ik Univ. Dept of Industrial Design


When we look at the current downtown bus systems, the Non-step bus is steadily growing based on huge blue bus in terms of convenience for physically challenged people and people who are disadvantageous and public in using buses. Moreover, it can explain that the blue bus is for more universal planning. The significance of the Low Floor Bus does not indicate that the bus has simply lower steps in structural aspects and is easy to get on and off without stepping in functional aspects.It more focuses on getting rid of inconvenience uses for physically challenged people and understanding them. Besides, the policy of functional downtown bus system in Seoul is to connect with other transportation as a whole unit. The policy is not only to use the public transportation more smoothly and convenient for whom physically challenged people and public people in using the transportation, but to need more practical planning to Blue Bus, Green Bus and a shuttle bus as a required basic planning concept. Therefore, this study is to refer basic principles to develop the design of the local mini Non-Step Bus in more reasonable and logical ways.