초록 close

창조의 근원은 상상력이다. 시각디자인의 창조성 또한 상상에 있다. 본 연구는 문학적 수사법에 시각디자인을 끌어들여 시각적 표현방법을 다각화하고자, 상호 유사성을 찾아 유형화 시킬 수 있는가를 탐색해 보았다. 연구의 과정과 그 결과는 첫째, 상상력은 문학이나 디자인의 원동력이다. 어린이의 ‘놀이’처럼, 현실과 다른 세계로 재배열하는 생각을 창조성이라 말하고, 현실세계의 실체적인 것으로 연결시키려고 하는 것이 문학가와 디자이너의 활동 특성이라고 할 수 있다. 둘째, 문학적 표현과 시각적 표현의 인접성을 비교한 결과, 이 둘 간의 관계에 유사성을 발견할 수 있었다. 작가와 디자이너들은 상상을 실재(實在)로 끌어내기 위해 수사적 표현을 빈번히 사용한다. 시각적 표현의 경우, 문학과 같이 광고와 포스터의 이미지는 다의성을 띄고 있어, 이것을 해독하는 독자의 상상력을 더욱 증폭시키는 효과를 내고 있다. 셋째, 문학적 수사법 체계와 같이 시각디자인 표현의 유형화 가능성을 의미의 전이에서 검토하였다. 시각디자인에서도 대체적으로 언어적 체계와 같이 나눌 수 있었으나, 부분적으로는 언어상으로 수사학적 분류가 명확하나, 시각이미지를 분류함에 있어서 수사적 표현 정도를 구분을 짓기 어려운 사례도 접할 수 있었다. 따라서 결론적으로 문학적 표현방법과 시각적 표현방법은 상상력을 나타내고자 하는 의도가 같았다. 다른 점은 수사적 표현 수단으로서 문자와 이미지를 선택하고 있었다. 그러나 두 영역은 서로 체계를 이루고 있고, 이 둘 사이는 문자와 이미지의 관계처럼 상호보완관계에 있어서 연계성이 높다고 판단된다. 향후 체계적인 연구가 따른다면 문학적 표현에서 시각디자인 표현방법의 아이디어를 찾아 낼 수 있는 가능성이 높을 것을 확인할 수 있었다.


The Creation begins with imagination. So does creation of visual design. The study purposes to diversify visual expressions by integrating visual design with literature rhetoric and search for a way to visualize any analogy between them. The result shows that, first, imagination is a source of literature or design. Creation like a 'play' of children leads us to a world different form the reality, while activities of writers or designers involve in connecting it to actual things in the real world. Second, a comparative analysis about adjacency between literature expressions and visual ones shows a significant relation of them. Writers and designers often use rhetoric expressions to lead imagination to the reality. For example, like literature, visual expressions have equivocality in advertisement or poster images. It amplifies readers' imagination for interpretation. Third, the study examines the possibility to materialize visual expression, like the rhetoric system of literature, by transition of meanings. Even in visual design, the same linguistic classification can be induced in general. However, in some parts, there are difficult cases that cannot be distinguished in the degree of rhetoric expressions when dividing visual images, even if the rhetoric classification can be clearly made in terms of linguistics. In conclusion, literature and visual expressions have the same intention to express imagination. A difference between them however lies in selecting a method for expression; whether an image or texts. However, the two areas have a system and are a high degree of integration in the perspective of mutual complement like in the relationship between texts and images. The future study may confirm that ideas for visual design expressions can be found more in literature expressions.