초록 close

본 연구는 변화된 인터넷 쇼핑 시장의 성장에 따라 인터넷 쇼핑몰에서 소비자가 느끼는 만족과 신뢰 형성요인들을 파악하고, 이 요인들이 종합몰과 전문몰이라는 인터넷 쇼핑몰의 유형에 따라 어떻게 다른 영향을 미치는지를 파악하고자 하였다. 이를 위해 인터넷 쇼핑몰의 제품관련 요인들(제품 가치, 제품정보의 질)과 거래관련 요인들(상호작용성, 거래 안정성, 배송 안정성) 등으로 정의하고, 이렇게 정의된 변인을 통해 만족과 신뢰에 미치는 영향을 종합몰과 전문몰 등의 유형을 고려하여 실증분석하였다. 연구결과, 인터넷 쇼핑몰에서 만족과 신뢰형성에 영향을 미치는 요인으로는 거래관련 요인들 중 상호작용성을 제외하고는 제품관련 요인들, 거래관련 요인들이 모두 지지되었다. 또한 인터넷 쇼핑몰의 유형에 따라 만족 및 신뢰형성 요인의 영향정도가 다를 것이라는 가설에 대해서도, 제품관련 요인들과 거래관련 요인들이 종합몰과 전문몰에서 서로 다른 중요도를 보임을 제시하였다. 한글 색인어 : 종합몰, 전문몰, 만족, 신뢰, 구매행위


This study examines the relationships among the characteristics of internet shopping malls, and customers’ satisfaction, trust and buying behavior for two different types of internet shopping malls: complex vs. specialized internet shopping malls. This study categorizes the characteristics of internet shopping malls into product-related and transaction-related factors: The former includes product value and quality of product information, whereas the latter includes degree of interaction, transactional stability, and delivery stability. We found that all the characteristics except the degree of interaction factor positively affect customers’ buying behavior through both the customers’ satisfaction and trust channels. We further found that such effects of the product-related factors are more positive in the specialized internet shopping malls than in the complex internet shopping malls. In contrast, such effects of the transaction-related effects are found to be more pronounced in the complex internet shopping malls than in the specialized internet shopping malls. Our findings provide the managers of internet shopping malls with practical implications regarding the effective strategy for maintaining their existing customers.