초록 close

본 연구는 부족한 수퍼비전 체계를 보완해 주는 효과적인 방법 중 하나로 권장되고 있는 학습조직(learning organization)을 구성요소를 중심으로 학교사회복지사의 수퍼비전에 적용하고, 수퍼바이지(supervisee)로 참여한 학교사회복지사의 경험을 탐색하여 현장에서의 실행가능성을 탐색하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 학습조직의 개념과 구성요소를 비교적 가장 명확히 제시하고 있는 Senge(1990)의 학습조직이론을 활용하였고, 3년 이상의 학교사회복지 실무 경력자 7명을 대상으로 집단 및 동료집단의 구조가 병행된 12회기의 수퍼비전을 운영하였다. 먼저 집단 수퍼비전에 대한 만족감과 효과를 파악하고, 이후 수퍼비전 운영요소로써 학습조직의 다섯 가지 구성요소(개인 숙련, 정신 모델, 공유 비전, 팀 학습, 시스템 사고)가 어떻게 적용되었으며 구성원의 수퍼비전 경험은 어떠하였는지 탐색하기 위해 ‘합의적 질적 연구(CQR)’방법을 활용하였다. 분석 결과 조사대상자들은 집단환경, 동료, 수퍼바이저 순으로 효과적이라고 인식하는 것으로 나타났다. 또한 학습조직의 다섯 가지 구성요소별로 2개에서 4개까지 총 15개의 반응 유목이 분류되었으며, 이는 다시 일반적인 반응 7개, 전형적인 반응 6개, 변동적인 반응 2개로 구성하여 제시하였. 끝으로 수퍼비전 이후 직무 수행과 수퍼비전에 대한 인식 변화를 중심으로 결론과 후속연구를 위한 과제를 제시하였다.


The purpose of this study was to identify and describe the school social worker's leaning organization supervision experiences. With this in mind, both learning organization theory of Senge(1990) which is the most concrete operation element and supervision model as collaboration in the human services organization of Austin and Hopkins put knowledge to practical use. The data was collected 7 school social workers who have over thee years career in busan and analyzed with Consensual Qualitative Research(CQR). In analysis of the data, 5 themes which were learning organization factors were identified in terms of personal mastery, mental model, shared vision, team learning, and system thinking. and totally 15 reaction scrubs were classified with 7 general, 6 typical, and 2 variant reactions. The meaning of This study is realistic possibilities of learning organization factors for school social worker's alternative supervision as group and peer group supervision modality. but during the field trial over 3years career school social worker were only objected it has the limitation a generalization.