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본 연구는 종합사회복지관에 근무하는 사회복지사의 조직공정성에 대한 지각, 직무만족, 조직몰입의 수준이 어느 정도인지 살펴보고, 이들 간의 구조적 관계를 통해 사회복지관의 효율적인 조직 운영과 인적 자원 관리를 위한 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 조직공정성, 직무만족, 조직몰입을 주요 변수로 하는 구조방정식 모형을 설정하여 분석하였다. 자료는 2004년 10월 15일부터 11월 15일까지 부산사회복지관협회에 가입되어 있는 48개의 사회복지관에 근무하고 있는 사회복지사 중 현 기관 근무년한이 3년 이상인 172명의 사회복지사 전체를 대상으로 우편설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 분배 공정성과 절차공정성, 상호작용공정성에 대한 지각은 조직몰입에 직접적으로 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 분배공정성과 상호작용공정성에 대한 지각은 외재적 만족을 통해 정서적 몰입, 규범적 몰입에 영향을 미쳤으며, 절차공정성에 대한 지각은 내재적 만족을 통해 정서적 몰입, 규범적 몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 본 연구의 결과는 사회복지사의 조직몰입도를 높이기 위해서는 직무의 난이도, 도전감, 중요성, 다양성, 책임 등의 외재적 만족도와 더불어, 보상, 근무환경, 직무와 관련된 승진 등의 내재적 만족도를 높이는 등의 인적자원관리방안이 마련되어야 함을 시사하고 있다.


This study set out to investigate the degree of the perception of organizational justice, job satisfaction and organizational commitment by the social workers working in a social welfare center, to examine the structural relationships among them, and thus to set up the plans to promote efficient organizational operation and human resources management of a social welfare center. For those purposes, an SEM, which included organizational justice, job satisfaction, and organizational commitment as major variables, was set and analyzed. Data were collected from October 15 to November 15, 2004 by conducting a mail survey for 172 social workers that worked in their current agency for three years or more among 48 social welfare centers registered in the Busan Association of Social Welfare Centers. As a result, the social workers' perception of distribution, procedural, and interactional justice didn't have direct impacts on their organizational commitment. While their perception of distribution and interactional justice had influences on their affective and normative commitment through the external satisfaction, that of procedural justice did on the affective and normative commitment through the internal satisfaction. The results imply that there should be such management plans of human resources as can increase the internal satisfaction including reward, working environment, and promotions related to the jobs as well as the external satisfaction including the difficulty, challenge, importance, diversity and responsibility of the jobs in order to increase social workers' organizational commitment.