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한자의 의미는 경전교육 또는 한문교육에서 매우 중요하다. 한자의 정확한 의미모색이 선행되지 않는다면, 우리는 경전교육의 뜻을 파악하기는 어려울 것이다. 본 글은 ‘直’ 글자의 다양한 용례를 탐구하여 경전의 사상적 측면을 고찰하기 위한 일환으로 진행되었다. 그러한 일례로 먼저 『주역』에서 언급된 ‘直’의 의미를 살펴보았다. 본래 ‘直’은 중국 고대의 도덕규범의 하나로 쓰였는데, 춘추전국시대의 공자․맹자․순자․한비자 등에 이르러서는 그 의미가 다양하게 사용하였고, 또한 문법적으로도 사용되기에 이르렀다. 본 논고는 먼저 ‘直’의 의미를 문자학적 측면과 ‘義’․‘音’의 측면에 살펴보고, 경서 가운데 『周易』에 보이는 ‘直’의 內涵的 의미를 고찰한 것이다. 『주역』에서의 ‘直’자는 重地坤卦()의 六二 효사에서, 육이를 설명하는 「小象傳」에서, 天火同人卦()의 九五를 설명하는 「소상전」에서, 澤水困卦()의 구오를 설명하는 「소상전」에서, 그리고 十翼 가운데 중지곤괘() 「文言傳」에서, 「繫辭上傳」에서, 「說卦傳」에서 총 7곳 9개가 보인다. 중지곤괘() 육이 효사에 보이는 ‘직’은 柔順中正의 이상적 도리를 지닌 ‘곧음’이나, 이는 陽氣가 곧고 바르게 나아간 건괘()의 작용성을 수용하고 있는 것이다. ‘경으로써 안을 올바르게 하고 의로써 밖을 방정하게 한다[敬以直內 義以方外]’는 것에서 ‘直’은 품사로 ‘동사’로써 ‘곧게 한다’의 뜻인데, 이는 ‘경’과 연결시켜 인간의 내심이 사특하지 않도록 하여 天道의 곧음을 발현하도록 하는 것이다. 또한 천화동인괘() 구오와 택수곤괘() 구오에서 언급되는 ‘직’은 양효로 양위에 있는 剛健中正의 ‘곧음’을 말하는데, 전자는 군자가 ‘곧음’을 지키고 보존하면서 현인과 화합하고자 하는 것이고, 후자는 군자가 자신의 마음을 안정시키고 ‘곧음’을 지켜나가면 현인이 귀복하여 어려움을 극복시켜 군자가 기쁜 마음을 지니는 것을 말하는 것이다. 끝으로 먹줄의 곧음을 손괘()에 비유한 것은 중효가 中庸의 도리를 지키면서 초효인 음효의 굽을 경향을 처음부터 곧도록 함에 있는 것이다. 이와 같이 『주역』에 보이는 ‘직’은 하늘과 땅의 ‘直’을 지니면서 ‘中正’의 도리를 守存하고 있는 것이고, 사람이 그 ‘直’을 導出․展開함에 있어서는 인간에게 갖추어진 본성이 바탕이 되어 인간행위의 규준으로서의 道義와 禮法이 內心에 자리잡고 있기 때문에 가능할 것이다. 이와 같이 『周易』에서 ‘直’의 內涵的 의미는 모두 사특하거나 편벽되지 않은 中正의 도리이고, 마음 수양의 극치로 보면 마음이 하고자 하는 바를 좇아도 법도에 조금도 어긋남이 없는 것이라 하겠다.


The thougth of the East is intensified by many philosophers. we can know that they are to be attributed to I-ching when we study their thought, It is importarnt that we should grasp the meaning of letter and sentence in education of Chinese writing, I-Ching. This thesis is studying the example that Jik of I-Ching is used variously. Jik primarily is used in one of a moral sense in Chinese ancient times. In the times of Kongzi(孔子), Mengzi(孟子), Xunzi(荀子) and Hanfeizi(韓非子), its meaning is used variously and done grammatically This thesis frist investigates the side of ideography, Yi(義: meaning), and Yin(音: pronunciation). It next does the implication of Jik(直) appearing in I-Ching. The Jik in I-Ching is nine-in the second line of The Khwan Hexagram() and Xiang Zhuan and Wen Yan Zhuan explaining it, Xiang-Zhuan explaining the fifth line of The Thung Zan Hexagram() and The Khwan Hexagram(), Xi Ci Zhuan, and Shuo Gua Zhuan. The second line of The Khwan Hexagram() is correseness with ideal propiety of submissiveness and impartiality. It is accepting Chien() which the male element in nature goes straight forward. Jik, Correseness in "by his self-reverence maintains the inward (correseness), and in righteousness adjusts his external acts." connects with self-reverence maintains. It lets straight of Chien-Tao manifest, in order that one’s inmost heart should not be villainnous. Jik, in the fifth line of The Thung Zan Hexagram() and The Khwan Hexagram(), says correseness with ideal propiety of manliness and impartiality. In the former case, the superior man wants to harmonize with a wise man, as he keeps his correseness. In the latter case, the superior man has joyful heart, as a wise man reverts and overcome all difficulties if the superior man stabilizes his heart. Finally, comparing a plumb-line to Xun() is making it go straight forward from the first, as the middle line of Xun() keeps moderation’s principle. In this way, Jik appearing in I-Ching is that it maintains impartiality’s principle of Chien and Kun. So we can say that the implication of Jik in I-Ching, in the least, doesn't go wrong with the rule as it maintains impartiality’s principle without being eccentric.