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본 연구는 흥미품질이라는 새로운 요소를 정의하고 이러한 흥미품질이 웹 사이트의 성공요인으로서 고객 만족과 충성도에 영향을 미치는지의 여부를 분석하였다. 결과로는 웹 사이트의 흥미품질은 고객만족에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또, 웹 사이트의 고객만족은 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 흥미품질을 웹 사이트의 성공요인으로 판단하고 이와 연관시켜 검증한 점에 큰 의의가 있다. 이는 기존연구에서 피상적으로 다루어지던 흥미품질이라는 새로운 품질 요소를 명시적으로 고려하여 웹 사이트에서 고객의 흥미와 집중을 이끌어낼 수 있는 요인에 대한 중요성이 강조되고 있는 점을 고려한 것이다.


This study defined the variable deduced from the entertainment quality from the aspect of quality. I investigated the precedent studies to examine the effects of entertainment quality on customer satisfaction and customer loyalty, established study hypothesis and carried out empirical analysis. Results of empirical analysis can be summarized as follows: First, playfulness is found insignificant as a factor that entertainment quality of web site affects customer satisfaction, while pleasure, focused attention and virtual presence are found significant. Second, customer satisfaction of web site is found a significant effect on customer loyalty. Such result means that they will have more continuous relations, as the satisfaction on entertainment quality gets higher. Third, focused attention is found a insignificant factor customer loyalty according to user groups, however pleasure, virtual presence ate found significant factors according to user groups.Forth, customer satisfaction of web site is found a significant effect on customer loyalty according to user group of web site.