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본고는 대표적인 사찬 사서인 『東史纂要』의 편자로 널리 알려진 竹牖 吳澐(1540- 1617)의 시세계를 탐구한 것이다. 특히 그의 시문학에 광포되어 있는 ‘興’의 문제를 논의의 초점에 두고, 이것이 그의 문학지향을 규정하는 낭만주의적 성격과 어떻게 결합되고 있는지를 고찰하였다. 이를 위하여 우선 독서경향과 문학정신을 알아볼 필요가 있었다. 그의 독서경향은 유가경전을 중심으로 성리서와 역사서를 두루 탐독하고, 『동문선』 등의 시문선집이나 『謏聞瑣錄』 등의 패설도 폭넓게 읽었던 것으로 보인다. 이 같은 폭넓은 독서는 그의 문학정신을 개방적이게 할 수 있었다. 더욱이 그는 성리학적 세계관에 사유의 근간을 두면서도 도가나 불가적 경향도 적극적으로 받아들여 그의 문학정신을 더욱 다채롭게 하였다. 오운은 의식적으로 ‘사물을 통해 사물을 본다’는 ‘以物觀物’이라는 사물 인식방법을 지니고 있었다. 자아와 사물 사이에 간극을 없앰으로써 天理를 확보하고자 하는 성리학적 사유가 작동한 것이다. 여기서 ‘興’의 문제가 자연스럽게 부각되었다. 시세계의 경우, ‘淸興’과 ‘狂興’이 대극적인 자리에 놓이면서 그 사이에 다양한 흥감의 세계가 포진하고 있었다. ‘청흥’은 자연에, ‘광흥’은 인간에 더욱 밀착되어 있으며, 그의 낭만주의는 ‘청흥’과 ‘광흥’을 오르내리면서 성취되었다. 이 같은 구조를 지닌 흥은 술을 통해 더욱 증폭되었으며 시와 신선의 세계를 넘나들며 낭만적 자유주의를 성취해나갔다. 오운의 이 같은 낭만주의는 陶潛과 李白, 그리고 蘇軾의 문학적 연원에 맞닿아 있으며, 특히 소식의 문학성취를 가장 강하게 받아들이면서, 낭만주의가 철학적 깊이를 획득할 수 있게 했다. 여기서 우리는 성리학자의 낭만주의가 어떻게 성취되는가 하는 것을 비로소 이해하게 된다.


This study inquired into Jukyu(竹牖) Oh-Un(吳澐, 1540-1617)'s poetry world, and he is known as the compiler of Dongsachanyo. Dongsachanyo is a representative compilation, which compiled in person. Particularly, this study focused on the issue of 'pleasure', since it is exposed largely to his poetry world. Also, this study considered how 'pleasure' and romantic character, which provided for his intention of literature, had been combined. Firstly, we needed to research his inclination to reading and the spirit of literature. He focused on reading Confucian books, then devoured the books of Sung Confucianism, and history books. Also he broadly read some selection of prose and poetry, like Dongmunsoen, or some Paeseols, like Somunswaerok. Like this, his inclination to reading was very broad, and it made his spirit of literature open. Moreover, although his view of the world was based on Sung Confucianism, he accepted Taoism and trends of Buddhism. Therefore his spirit of literature got more colors. Oh, Un intentionally had a recognizing method, 'Imulgwanmul(以物觀物)', which means 'to watch things through things'. As a gap between 'me' and things were removed, 'I' intended to obtain the law of nature. This kind of thought was from Sung Confucianism. At this point, the issue of 'pleasure' naturally is raised. In his poetry, 'an innocent pleasure(淸興)' and 'the pleasure of craziness(狂興)' were positioned in opposite poles, and many kinds of feelings from 'pleasure' were put between them. 'An innocent pleasure' was quite attached to the nature. In contrast, 'the pleasure of craziness' was inclined to human beings. His romanticism was achieved between 'an innocent pleasure' and 'the pleasure of craziness'. According as alcohol amplified 'pleasure' more and more, finally he accomplished romantic liberalism going and coming the world of poetry and hermits. His romanticism touched with the literary origin of Dojam(陶潛), Ibaek(李白) and Sosik(蘇軾). Specially, as he positively accepted Sosik's achievement, his romanticism was possible to obtain philosophic depth. In here, we can understand how a scholar of Sung Confucianism could achieve romanticism.