초록 close

본 연구는 중학생과 고등학생의 과학적 소양을 평가하고, 학교 급별, 성별, 계열별로 차이가 있는 지 알아보았다. Manhart(1997)의 과학적 소양 검사지(Scientific Literacy test)를 사용하여 중학생(112명)과 고등학생(213명)의 과학적 소양을 측정하였다. 검사도구는 70개의 선다형문항으로 구성되며 36문항은 과학내용(물리, 화학, 생물, 지구과학)에 관한 문항이며 34문항은 과학에 대한 인식(과학의 본성, 인간의 노력으로서의 과학, 과학과 기술, 과학의 사회적 관점)에 대한 문항이다. 연구 결과를 토대로 SPSS 통계 프로그램을 사용하여 독립표본 T 검정, 이원변량분석을 하였다. 중학생의 과학적 소양점수는 45.17점 이었고, 남학생과 여학생의 차이는 없었다. 지식영역과 인식영역에서 남학생이 여학생보다 모두 높은 점수를 얻었으나 통계적으로 유의미하지 않았다. 고등학생의 과학적 소양점수는 51.79점이었고 남학생과 여학생의 점수 차이는 없었다. 그러나 남학생들은 과학지식영역의 점수가 높고 여학생들은 과학에 대한 인식영역의 점수가 높은 경향이 있었다. 자연계 학생의 점수가 인문계학생의 점수보다 높아 계열별로 큰 차이를 보였다. 고등학생들의 과학적 소양은 중학생들보다 높았다.


This study sets out to assess the scientific literacy of secondary school students and to describe their differences according to gender, grade, course. This study involved 112 middle school students and 213 high school students. Their scientific literacy was measured by the Scientific Literacy Test designed by Manhart (1997). A 70-item multiple-choice test was used to assess their scientific literacy. The constructs of science factor included 36 items making up physical science, life science, and earth science subtests. The social aspects of science factor consisted of 34 items in nature of scientific inquiry/knowledge, science as a human endeavor, science and technology, and societal perspectives. A two-way analysis of variance (ANOVA) and t-test were conducted using the SPSS program. The scientific literacy score of the middle school students was 45.17. There was no significant difference according to gender but boys tended to perform better than girls on both the constructs of science factor and the social aspects of science factor. The scientific literacy score of the high school students was 51.79. There was no significant difference according to gender. But, boys tended to perform better than girls on the constructs of science factor. Girls tended to perform better than boys on the social aspects of science factor. The students taking a course on natural science got statistically higher scores than the students taking a course on humanities. The high school students got statistically higher scores than the middle school students.