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현대사회가 개성화되고 삶이 여유로워 지면서 자신의 미용과 건강에 관심을 쏟는 사람들이 많아짐에 따라 화장품 매장이 증가하고 있다. 이에 VMD의 중요성이 더욱 부각되고 있다. VMD(Visual Merchandising)는 효과적인 매장 연출로 기업의 이미지를 부각시키고 매출을 증대시키는 역할을 한다. 화장품 매장의 VMD를 구성하는 요소 중 컬러(Color, 色彩)는 이외의 모든 요소를 포함하는 가장 중요한 요소이다. 본 연구는 화장품 매장의 VMD에 대한 이론적 고찰과 함께, 그 공간의 VMD에서 사용된 컬러의 특성을 파악하여, 화장품 매장의 VMD를 위한 컬러 프로덕션(Color Production)을 연구하였다. 특히, 사례의 조사분석을 통하여, VMD를 위한 컬러계획에 의한 공간구성의 현황파악에 초점을 두었다. 본 연구를 통하여, 화장품 매장의 VMD를 구성하는 컬러는 브랜드만의 이미지에 따라 심볼 컬러(Symbol Color)를 통일해 사용하며, 공간 속에서 컬러에 의한 감정을 고려하여 공간을 구성해야 함을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 이러한 결과를 토대로, 국내의 화장품 브랜드가 효과적인 컬러 계획과 전문적이고 체계적인 VMD를 형성함으로써 국외 브랜드만큼의 기업 이미지의 상승효과를 이루고 매출을 증대시킬 수 있다고 제안한다.


Nowadays people have enough time to take care of their health and beauty and this reason makes the number of cosmetic shops increase. Therefore Visual Merchandising Design(VMD) becomes more important. Visual Merchandising Design(VMD) plays a main role to promote company's image and to increase sales by effectively presenting shops. 'Color' has a priority among VMD elements of cosmetic shops, because the color influences other elements. On a basis of literature reviews about VMD, this study analyzed the characteristics of color and 'Color Production' for more effective VMD through case studies, especially space designs by using the color. Results of this study are that the Symbol color of one cosmetics brand needs to be the same to distinguish a company's image from another brand. In additional, it is necessary to consider the characteristics of each color for designing a cosmetics shop. These results suggests that a domestic brand will promote a company's image and its sales as much as an international brand's by applying effective colors and systematic VMD.