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최근 저출산으로 인한 국가적 차원에서의 대안으로 여성의 취업률 확충과 보육서비스의 확대가 정책적 대안으로 제시되고 있다. 학령기 아동을 주 대상으로 민간에서 출발한 공부방이 제도화되는 과정에서 방과후 보육시설들의 서비스 대상, 프로그램, 지도교사, 지원체계 등에 대한 통일된 지침이나 규정이 없어 일관성이 부재하다(이옥, 2005)는 문제점이 지적되고 있다. 방과 후 아동보육시설의 현안 중 종사자의 업무환경과 처우는 매우 열악한 실정이어서 저임금과 불안정한 근무환경은 낮은 직무 만족과 잦은 이직 또는 전직과 임시직, 계약직등 불안정적 고용환경으로 이어지는 실정이다. 최근 학령기 아동을 위한 방과후 아동보육 서비스를 실행함에 있어 전문 인력에 의해 구조화 된 일과관리, 양질의 프로그램 제공을 통한 지역아동보호 및 방임아동보호, 가정보호기능 수행 등 본연의 기능 및 고유역할에 대한 논의가 강조되고 있다. 본 연구의 연구문제에 따른 연구결과에 기초하여 향후 방과후 아동보육 시설 종사자에 대한 적절한 처우와 업무환경 조성방향을 제시하고, 관련분야의 연구와 논의과정을 통해 방과후 아동보육시설 종사자의 전문성과 고유성을 함의하여 질적인 성장과 발전을 위한 현실적 방안을 모색해 나아가야할 것이다.


Because of ageing society caused by low childbirth and expanded average life span, the worries about decrease of production population, its effect on national economic power and social and economic ripple effect are increasing in Korea. As the method to solve it, expansion of woman's employment ratio and child care service have been suggested as the political alternative plan. Now, as the specialized field, the unique role and direction of after-school child care service should be newly illuminated on the basis of necessity and recognition of local child protection, supplement of parents' role and creation of high quality child care environment, including specific request of poor and weak class. Treatment and work condition of the person engaged in after-school child care facility, however, show a lot of problems. The paper will examine the realistic problems concerned to manpower system of the person engaged in after-school child care facility, suggest the role and alternative plan based on their uniqueness and specialty, prepare operation and management standard of after-school child care business and search qualitative development and discussion through survey and study about their condition and current status, work recognition, degree of work satisfaction and change of work condition and work satisfaction depending on work recognition.