초록 close

교육이 진행되는 곳에서는 평가의 과정이 개입되기 마련이며, 평가는 교육이 그 기능을 수행해 나갈 수 있도록 하는 필수의 요소이다. 본 연구는 유아교육과정의 지배적 조류인 ‘발달에 적합한 실제(DAP)’에 가정된 유아교육과정 평가를 비판적으로 검토한 것이다. 이를 위해 유아교육과정에 나타난 평가의 경향을 분석하고, DAP가 가정하는 유아교육과정 평가를 논의한 후 DAP 유아교육과정의 평가의 유형과 문제점을 분석하였다. 이를 통하여 유아교육과정 평가를 위한 비판적 분석의 틀을 설정하고, 설정된 준거에 따라 DAP가 가정하는 유아교육과정 평가를 분석하였다. 유아 교육과정평가의 체제상의 요소와 구비조건은 각각 ‘교육에 적합한 실제(EAP)’에 근거하여 내재적 가치와 교육에 대한 지향성을 분석의 틀로 설정하였다. DAP가 가정하는 ‘발달적 평가’는 유아교육평가의 발달에 큰 기여를 해 왔다. 그러나 발달 적절성에 대한 평가가 과잉 적용되었고, 발달 적합성이라는 목표를 위해 발달적 평가 자체가 수단화되고 있다는 점에서 평가가 가져야 하는 내재성 혹은 외재화와 내재화의 조화 측면에서 많은 문제를 지니는 것으로 나타났다. 이제 외국에서 다양하게 논의되는 유아교육 프로그램 및 평가를 단순히 차입하여 적용하는 일 보다 중요한 것은 우리의 사회․문화적 실제와 학습자 개개인의 외재적․내재적 가치를 반성하고 더 나아가 유아교육과정 평가의 이론적 토대를 구축하는 것이다.


There is almost a process of assessment where there is education. Assessment is an necessary element for us to conduct the function of education. This study intends to discuss the appropriate assessment in early childhood education because there is the expansion of assessment area especially in recent education. Assessment in early childhood education has the similar current to early childhood curriculum like general educational assessment. Therefore, this study analyzed critically early childhood curriculum assessment of DAP supposed main currents in early childhood curriculum. For the study, first, it make analyze to current in early childhood curriculum assessment and then to early childhood curriculum assessment assumptive in DAP. Second, it make to establish frame of critical analysis for early childhood curriculum assessment and then analyze early childhood curriculum assessment assumptive in DAP. Frames of critical analysis were composed of the criteria․purpose, the main group․object, and process of assessment as the systematic elements for early childhood curriculum assessment, and validity and reliability as the required conditions. They have to move toward internal value and educational value based on 'Educational Appropriate Practice'(EAP) in the systematic elements and the required conditions of early childhood assessment. it contributes 'development assessment', early childhood curriculum assessment assumptive in DAP to problem-solving in application of developmental appropriation. However, developmental assessment itself was so applied to excessive things that it became means. So it has significant problems in terms of intrinsic factor and the harmony between the internal and external element assessment has to have.