초록 close

중국에서 선교를 시작하면서 마테오 리치는 유학에 관심을 가지고 많은 연구를 하였다. 그는 유학의 경전들 속에서 기독교의 신에 해당하는 천(天)과 상제(上帝)와 같은 개념들을 발견하였다. 그래서 그는 현대의 중국인들은 비록 신관념을 가지고 있지 않지만 고대의 중국인들은 신관념을 가지고 있었다고 확신하였다. 유학의 경전에서 신개념을 발견한 것은 선교에서도 큰 의미를 지닐 수가 있다. 기독교의 선교는 결국 잃어버린 신관념을 다시 상기시키는 일이기 때문이다. 그러나 리치는 신유학에 대해서는 부정적이었다. 거기에는 신관념이 없다는 것이 그 이유이다. 신유학에서 가장 중요하다고 여기는 理도 기독교의 신과 비교하면 속성에 불과할 뿐이다. 리치가 리를 실체가 아니라 속성일 뿐이라고 말한 이후 다른 선교사들도 그의 의견을 따르게 되었다. 리치의 후계자인 롱고바르디는 리에 대해서는 그와 같은 견해를 가졌지만 고대 중국인들이 신관념을 가졌다는 주장에 대해서는 동의하지 않았다. 천이나 상제는 모두 정신적인 존재가 아니라 물질적인 존재일 뿐이라고 보았다. 그래서 그는 중국인들은 과거와 현재를 막론하고 모두 유물론자라고 단정하였다. 말브랑슈는 중국을 다녀온 선교사 리온느의 부탁을 받고 중국철학에 대한 자신의 견해를 정리한 한 권의 책을 썼다. 이 책에서 그는 중국인들이 잘못 생각하고 있는 점을 자세하게 지적하고 바로 잡아주려고 노력하였다. 말브랑슈는 중국인들이 리를 제대로 이해하지 못하고 있다고 보았다. 이것을 교정하면 리는 결국 기독교의 신개념과 같다는 게 그의 결론이다. 말브랑슈의 책을 읽은 라이프니츠는 한 발 더 나아가서 리가 바로 신과 같다고 주장하였다. 그에 의하면 중국인들이 잘못 이해한 것이 아니라 선교사들이 잘못 이해하였다. 중국인들의 주장을 잘 살펴보면 리가 바로 신과 같다는 사실을 알 수 있다. 그러나 라이프니츠는 리개념이 고대부터 있었던 것으로 잘못 알고 있었다.


Since Matteo Ricci began missionary work in China, he was interested in Confucianism and studied it much. He think that the concepts such as T'ien(天) and Shang-ti(上帝) in confucian classics correspond to Christian God. So, he conclude that though modern Chinese do not have the idea of God, ancient Chinese had the idea of God. There was a great meaning in mission to have found the concept of God in confucian classics. Because Christian mission is a work to remind them the idea of God which they lost. But Ricci had a negative attitude about Neoconfucianism. The reason may be that there is no concept of God in Neoconfucianism. If we compare Li which is the most important concept in Neoconfucianism with christian God, it is no more than a attribute. After Ricci said that the Li is not a substance but a attribute, his predecessors follow his opinion. Longobardi who was the successor of Ricci had same opinion about Li, but he did not agree with insistence that ancient Chinese had the idea of god. He think that the T'ien or Shang-ti is not spiritual existence but material existence. So, he concluded that the Chinese were all materialists go without question past and present. Malebranche wrote a book at the request of missionary Lionne who had been in China. In this book he explained his view of the chinese philosophy. He was going to indicate in this book that the Chinese were mistaken and he would correct it. Malebranche think that the Chinese do not understand Li properly. He think that If they correct it, Li can correspond to the Christian God. After Leibniz read Malebranche's book, he asserted furthermore that Li is just God. According to him missionaries understood it wrongly. If one examine well the Chinese concept, one can find that Li equates with God. But Leibniz misunderstood that there was the concept of Li since ancient times.