초록 close

이 연구는 최근의 교사 임파워먼트 연구 동향을 살펴보고, 앞으로의 전망과 과제를 비판적으로 검토한 것이다. 연구 동향의 고찰 관점은 연구 시기와 주제 및 각 연구에서 채택된 주요 변인들, 그리고 연구결과이다. 이 과정에서 외국 연구물을 먼저 살펴보고, 국내 연구를 검토하였다.교사 임파워먼트 연구는 주로 그 개념과 구성요인이 무엇인가를 밝히는 것과, 이에 영향을 주는 요인, 그리고 이에 따른 결과 요인들 간의 관계를 규명하는 데 초점이 맞추어져 있다. 주요 검토 대상들은 학교장 리더십과 교사 임파워먼트의 관계에 관한 연구를 비롯하여 의사결정 참여와 교사 임파워먼트, 교사 헌신과 임파워먼트, 그리고 교사 임파워먼트와 학생의 학업성취도 및 학교문화의 관계에 관한 연구이다. 임파워먼트가 교사 행동 연구의 새로운 관점이자 전략적 목표가 될 수 있지만, 우리나라에서의 연구는 그다지 활발하지 않은 실정이다. 우리나라의 교사 임파워먼트 연구 저변이 외국에 비해 미약하다. 이러한 맥락에서 다음과 같은 사항을 제안하였다.일천한 우리나라의 교사 임파워먼트 연구를 활성화시키기 위한 학회 차원의 노력이 필요하다. 또한 교사 임파워먼트 관련 요인을 설정을 다변화 하여야 할 것이며, 학교 환경요인도 심각하게 고려하여야 할 것이다. 연구 접근도 양적 위주에서 질적 접근을 병행하는 것이 필요하며, 연구 결과의 활용도 적극적으로 검토하여야 할 것이다. 특히 교사 임파워먼트를 위한 프로그램 개발이나 연수 프로그램의 운영이 절실하다.


The purpose of this study was to critically review on the trends of research about teachers' empowerment. For this, related research literatures that conducted in America and Korea were investigated. Teachers' empowerment emerged as a product of educational reform activities that began in the early 1980s in America. It was seen as a substantial factor to improve or reform school. Empowered teachers believe they have the skills and knowledge to raise the school efficiency and effectiveness. From this viewpoint, empowerment researchers have devoted their attention primarily to define the concept of teacher empowerment and its components. And their attention secondly to examine the relationships between school principals' leadership and teachers' empowerment, and the effect of the result of teachers' empowerment. Similarly, this research trends are same seen in Korea. Critical review was focused on the researches that the relationships between principals' leadership and teacher empowerment, the relationships teachers' empowerment and their participation in decision-making, teacher commitment, students achievement, and school culture. The results of this study showed that the basis of teacher' empowerment research are necessary to expand in Korea. The viewpoints of define the concept about teacher empowerment and its components are limited. For those reasons broaden concept and multi-level components, which related school characteristics must be installed in the future study. It is also necessary to change research method from the quantitative to the qualitative. Tools of survey that considered Korean teacher and school characteristics must be developed. Finally, teacher-training program that contain the skills, techniques, strategies of empowering method shall be designed and implemented.