초록 close

성인교육과 인적자원개발 분야의 많은 학자들이 일터학습과 일기반학습의 주제 하에 실천기반 학습이론을 제안하고 관련된 다양한 연구 성과를 내놓고 있다. 그러한 실천기반 학습이론과 연구들은 공통적으로 일터 조직의 사회적 맥락과 실천 활동이 구성원들의 학습에 중요한 원천이 된다는 점을 강조하고 있다. 이 논문은 실천기반 학습 관련 문헌을 검토하여 전통적인 일터학습이론의 두 가지 기본적 관점을 제시하고, 그 관점들이 일터학습 현상을 이해하고 설명하는데 있어서 비현실적이고 탈맥락적이며 제한적인 한계를 지니고 있음을 지적하였다. 그리고 전통적인 학습이론에 대한 대안으로서 세 가지 실천기반 학습이론에서 도출한 참여, 확장, 번역의 학습 관점으로 일 관련 실천 활동 및 지식 변화와 학습 과정의 관계를 논의하였다. 그 결과 일터학습은 다양한 요소가 관련되고, 서로 다른 수준과 형식으로 조망되며, 상이한 방법으로 진행될 수 있기 때문에 일터학습의 연구와 실천을 위하여 포괄적이고 유연한 접근이 필요하다는 점을 지적하고 향후 일터학습의 연구와 실천을 위한 몇 가지 방향을 제시하였다.


In adult education and human resource development fields, a number of scholars have proposed practice-based theories concerning workplace learning and work-based learning, which made it possible to obtain meaningful research results. Both practice-based theory and research emphasized that social contexts and work practices in organizations would contribute to facilitate workers' learning process. In this respect, the purposes of this study were to criticize the limitations of traditional learning theories and explore the possibilities of practice-based theories in understanding and explaining the phenomena of workplace learning through reviewing the relevant literature. As a result, traditional learning theories have some unrealistic, decontextual, and restrictive flaws because they tend to focus on individual knowledge acquisition and deficit human development. In contrast, practice-based learning theories have shown the power of explaining the relationship between work practices and knowledge changes and learning process. Particularly, this study has chosen situated learning theory, activity theory, and actor-network theory as major practice-based theory. From the literature review relevant to those three practice-based learning theories, it was revealed that each theory has incorporated into such three learning perspectives as participation, expansion, and translation, which has led to make some suggestions for future research directions about workplace learning and effective workplace learning planning.