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본 연구는 조달청의 종합성과관리시스템에 대한 사례를 제시하는 것이다. 조달청은 최초 구축한 성과관리시스템의 개선 및 보완 작업을 통해 2006년 초에 BSC 시스템을 구축하였으며, 그 결과 미션과 비전과 전략과제로부터 도출된 CSF와 KPI의 활용을 통해 부서와 개인에 대한 성과측정과 평가를 자동적으로 연계할 수 있게 되었다. 이는 공무원도 기업처럼 성과에 따른 보상을 함으로써 더욱 향상된 고객서비스를 제공하고, 평가 결과를 통하여 인사, 보수 등에 있어서 인센티브와 디스인센티브를 적절히 활용하여 경쟁과 성과보상의 조직으로 확고한 자리를 잡고자 하는 데 기여하였다. 또한 BSC 구축은 부서중심의 개인평가체계의 강화, 다양한 평가체계에 대한 통합구성 및 실적주기별 목표관리에 의한 달성률 모니터링 체계의 구축을 가능하게 하였다. 이와 같은 조달청에 대한 사례 제시는 향후 다른 공공조직의 BSC 구축에 대한 방향을 제시할 것이며, 성과관리시스템 구축 방안과 성공요인에 시사점을 줄 수 있을 것으로 기대된다.


This paper provides a case for the comprehensive performance management system in Public Procurement Service. Public Procurement Service set up the BSC system at the beginning of 2006 by improving and complementing the earliest performance management system and made it possible to automatically connet the performance measurement and evaluation of the departmental and person by using CSF and KPI, which result from their mission and strategic assignments. Therefore, the public service of the adminstration is able to offer better customer service, as the private corporations do, apply the incentive and disincentive policies to the personnel and reward administration and contribute to changing the administration into an organization of competition and performance compensation. The application of the BSC system enables the strengthening of the individual evaluation system in the departmental, integration of various evaluations into one, and the establishment of a monitering system of achievement rate in the objective management in the periodic results. Such a case study of Public Procurement Service will determine the course of establishment of the BSC in other public institutions and suggest many successful methods and ideas for the performance management system.