초록 close

본고에서는 현실 인식을 ‘실제 세계로 간주하는 현상의 규범적 측면에 대한 일정한 개념화’로 정의하고, 문학 텍스트의 해석에 그러한 현실 인식이 관여하고 있는 현상에 주목할 필요성을 제시하였다. 현실 인식이 해석에 관여한다는 점은 독자가 문학 텍스트의 허구적 세계에 참여하고 있다는 증거이다. 다음으로 <삼포 가는 길>에 대한 고등학생 학습 독자들의 수용 텍스트를 통해 학습 독자가 자신의 기존의 현실 인식을 어떻게 소설 해석 과정에 반영하며 또 소설 해석 과정 속에서 어떤 현실 인식이 생성되고 있는지를 살펴보았다. 대표적으로 체험이 해석을 주도하는 경우, 체험과 허구적 현실을 연관시키지 못하는 경우, 독자의 관념이 해석에 지배적으로 관여하는 경우, 기존의 가치 체계가 해석 과정을 통해 강화되는 경우, 독서 행위를 통해 독자가 현실에 대한 자신의 인식을 반성·확장하는 양상을 살펴보았다. 다음으로 현실 인식이 해석에 관여하는 현상에 초점을 둘 때 문학교육의 학습 과정과 참여자(특히 교사)의 역할이 어떠해야 하는지 살펴보았다. 학습 과정은 ‘학습 독자가 자신의 해석에 작용하는 현실 인식을 드러내도록 하기 → 학습 독자가 스스로의 해석을 성찰하고 이에 도전하도록 촉진하기’로 진행하며, 이때 교사는 성찰 촉진자의 역할을 하도록 한다.


Study on the Involvement of Reality Consciousness in Interpretation Yang, Jeong-sil Literary education must give attention to the involvement of reality consciousness in interpretation of literature text. This article generalizes the reality consciousness as an conception about the existing state of things considered as real world. This article examines how student-readers reflect their reality consciousness and how certain reality consciousness is generated in interpreting short story, through the analysis of high school student-readers' receptive texts about <On the Road to Sampo>. Their aspects are as follows: interpretation being leaded by experience, experience and fictional reality being dissociated each other, interpretation being leaded by reader's notion, reader's reinforcing of established reality consciousness, reader's reconsiderating and expanding of established reality consciousness. It is reasonable for literary education to be developed from uncovering student-readers' reality consciousness into reflecting and challenging their own interpretations. Then, literary teacher should be a promoter of reflection and challenge.


Study on the Involvement of Reality Consciousness in Interpretation Yang, Jeong-sil Literary education must give attention to the involvement of reality consciousness in interpretation of literature text. This article generalizes the reality consciousness as an conception about the existing state of things considered as real world. This article examines how student-readers reflect their reality consciousness and how certain reality consciousness is generated in interpreting short story, through the analysis of high school student-readers' receptive texts about <On the Road to Sampo>. Their aspects are as follows: interpretation being leaded by experience, experience and fictional reality being dissociated each other, interpretation being leaded by reader's notion, reader's reinforcing of established reality consciousness, reader's reconsiderating and expanding of established reality consciousness. It is reasonable for literary education to be developed from uncovering student-readers' reality consciousness into reflecting and challenging their own interpretations. Then, literary teacher should be a promoter of reflection and challenge.