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기업의 투명성이란 일반적으로 현재 기업의 현황과 기업의 기획, 의사결정 및 실행과정과 결과에 대한 정보의 공시를 의미한다. 이러한 과정에서 기업은 정보 공시의 주체(who)가 되어 기업과 관련된 모든 이해관계자에게 기업에 관한 적정한 정보를 공개함으로써 신뢰성을 높이고, 정보 공유를 통한 주인 의식의 고양과 더불어 시장에서의 신뢰성을 구축하고 나아가 기업의 가치를 공고히 하는데 그 이유가 있다. 하지만 이러한 중요성에도 불구하고 ‘기업 투명성’에 대한 정의가 불분명하고 기본적인 연구 및 이론이 정립되어 있지 않은 상태이며, 아울러 투명성을 측정할 관련 자료들의 한계로 인해 실증적 분석 또한 국내외적으로 일천한 현실이다. 따라서 본고는 기업 투명성 지수 측정은 물론 이와 관련된 경제적 효과를 측정하기 위한 전초 단계로써 기업 투명성에 대한 이론적 접근과 투명성 측정항목에 대해 연구 분석하는 것을 목적으로 한다. 따라서 본고의 목적은 첫째, 정보의 공시에 필요한 내용을 제시하기 위한 이론적 근거를 찾는 것이다. 더불어 이를 바탕으로 기업 투명성을 분류하고 이에 필요한 내용을 논의하는데 있다. 즉, 투명성의 정의에 따라 경영과정을 중심으로 기업 투명성이 어떻게 소유구조와 주주 권리의 투명성, 사업현황의 투명성, 이사회의 투명성 및 회계의 투명성으로 분류하고 그 내용이 무엇인지를 보여 주는데 본 논문의 첫 번째 목적이 있다. 둘째, 이러한 이론을 바탕으로 공개된 정보, 즉 기업의 연간보고서를 통하여 표본기업의 투명성 지수를 측정하고자 한다. 이러한 실증적 분석 시도 결과는 국내의 기업 지배구조의 건전성을 측정한 기업지배 구조 센터의 지배구조 점수 비교하여 제시하고 있다. 여기에는 상장 기업과 KOSDAQ의 벤처기업도 포함된다.


This paper attempts to define corporate transparency based on the nature of the firm where the asymmetric information takes place among the economic actors and to find out some attributors to evaluate the levels of corporate transparency. Corporate transparency is one of increasingly interesting subjects to academic and financial area because the level of corporate transparency is often regarded as one of the leading indicators of good corporate governance and an investment guide for investors. However, the concepts of corporate transparency were not based on the nature of the firm. We define that corporate transparency is the disclosure of adequate information excepting nonpublic information on the subject of the firm's ownership structure and investor relation, its corporate decision making systems in the board and management structure, its monitoring structure and processes, and its operating and financial statement and practices, which should have the characteristics of accessibility, timeliness, and reliability. According to this definition, corporate transparency is categorized into four sub-categories transparency of ownership structure, transparency of corporate governance practices, transparency of the board of directors, and transparency of accounting. Each sub-category introduces its items that are important attributors in evaluating the level of corporate transparency.