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‘전환론’은 오장환의 시가 해방을 전후로 급격하게 ‘전환’되었다고 보는 입장이다. 그러나 해방정국에 보여준 그의 시와 행동은 해방 이전부터 꾸준히 추구해온 시적 추구의 결과이다. 따라서 ‘전환론’은 오장환 시의 내적 논리를 부정하고 그의 시세계를 해방 전후로 구별한다는 점에서 부당한 측면이 있다. 그러므로 ‘전환론’은 실증적인 검토를 통해 수정되어야 할 필요가 있다. ‘전환론’이 아닌 ‘이행론’의 관점에서 해방을 전후로 한 오장환 문학의 내적 논리를 해명하려는 이 논문의 기획은 이런 요구 때문이다. 이 논문은 두 가지 문제를 해명하였다: 첫째, 오장환이 해방 이전부터 문학에서의 내용 측면을 강조함으로써 프로문학과 친연성을 보여주었고, 그런 문학적 이력이 해방 이후 오장환의 행동을 설명해 줄 수 있다; 둘째, 실제 작품에서 오장환은 ‘노래’의 주체를 ‘나’에서 ‘우리’로 확장하였고, 그 과정에서 ‘환멸’의 함의는 ‘차폐’에서 ‘소통’으로 전위되었다. 특히 오장환의 문학의 내적 논리라 할 수 있는 ‘노래’와 ‘환멸’이 길항하고, 그것이 해방 이후의 시에서도 여전히 드러난다는 점은 그의 문학적 추구의 진정성을 증명한다. 이런 증거들은 오장환의 시에 대한 ‘전환론’을 부정하는 근거가 된다. 오장환 시의 ‘전환’은 시적 추구가 실패하고 정치적 추구로 나아가는 월북 이후의 일이다.


‘The theory of conversion’ takes a position that O chang hwan's poetry was ‘converted’ extremely into the left wing. However his poetry and conducts during the period of liberation are the result of the tireless poetic pursuit before the period. So that ‘the theory of conversion’ contradicts the internal logic of O chang hwan's poetry and divides his poetry into before and behind the liberation. At this point ‘the theory of conversion’ is unreasonable. Hence ‘the theory of conversion’ needs to be modified through an actual investigation. Because of this demand, this study plans to make clear the internal logic of O chang hwan's poetry not from the point of ‘the theory of conversion’ but from ‘the theory of performance’. This study elucidated two issues: first, O chang hwan was syngeneic with the proletarian literature, for he had emphasized the contents rather than the form before the liberation, and this literary career can explain his conducts of the period of the liberation; second, O chang hwan had expanded the subject of his ‘poetry(Norae)’ from ‘I’ into ‘We’ in his actual works, and through the process the implication of ‘disillusion’ was translocated from the ‘shelter’ into ‘communication’. Especially ‘poetry(Norae)’ and ‘disillusion’, these two can be said the internal logic of O chang hwan's poetry, showed the antagonism and this was kept up during the period of liberation. So we can say that these facts prove that his literary pursuit was sincere. These two issues are the logical basis that can deny ‘the theory of conversion’. The ‘conversion’ of O chang hwan's poetry occurred after going to North Korea, when his poetic pursuit ended in failure and his political pursuit started.