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본고는 고려대학교와 교토대학을 대상으로 양교 대학원 국어국문학과의 교과과정을 검토하여, 한국의 대학원 교과과정 개편에 참조할 수 있는 일본의 제도적 장치를 소개하는 것을 주요한 목적으로 한다. 우선 학점과 학위 수여 시스템을 중심으로 대학원 학제를 비교해 보면, 교토대의 경우 석․박사 모두 종합시험과 같은 논문 제출을 위한 자격시험은 존재하지 않음은 물론, 박사과정에서는 단위 취득 의무가 없으며, 학위 취득은 재학 중에도 가능하다. 이처럼 교토대의 진학과 졸업 연한은 연구 역량과 실적에 따라 탄력적으로 운영되고 있다. 또 2006년 개설과목을 대상으로 교과과정을 비교해 보면, 수업 형태로서는 고려대에 개설된 모든 과목이 학기제로 운영되는 점과는 달리, 일본의 대학원에는 1년제(6학점) 과목도 편성되어 있다. 또 강의 이외에도 강독(講讀)이 수업 형태로서 인정되고 있고, 방학을 이용하여 1주간에 한 학기 분(12〜14코마)을 수업하는 집중강의(集中講義)가 개설된다는 점이 특징적이다. 수업 내용으로서는 고려대가 최신의 연구 동향을 반영하는 응용 과목이 많은 반면, 교토대에는 기초 과목(예컨대, 고전 역주)이 많이 개설되어 있으며, 특히 사적 연구의 비중이 높다는 사실을 알 수 있었다. 또 고려대 교과과정은 국어학과 국문학이 구분되어 있는 데 반해, 교토대를 포함한 일본의 대학원에는 문헌 강독과 같은 문학과 어학의 통합 성격이 강한 과목이 많다. 고려대를 비롯한 한국의 대학원 국어국문과 교과과정의 문제점으로서는 교과과정의 편성이 지나치게 세부 전공을 중심으로 나누어져 있다는 점을 들 수 있다. 학제적 커리큘럼을 제시하여 문제해결을 위한 복합적 사고 능력을 길러 주고, 창의적 연구가 태동할 수 있는 환경을 만들어 주는 것이 필요하다. 일본의 교과과정 개혁에서 주목되는 것 중에서, 그 도입이 검토되어야 할 사항으로는 다음과 같은 것이 있다. 우선 F.D.(Faculty Development, 교수법 개발)를 통해 교원 상호간의 수업 평가를 실시하는 것이다. 또 교과과정의 편성에 학생의 요구를 수용하는 방안, 구체적으로 수업평가의 결과를 검토하고 교수 강의안을 작성하는 과정에 학생들을 참여시키는 것도 요구된다.


The purpose of this study is to provide meaningful suggestions for reforming the graduate school curriculum at Korea University by analyzing Japan's case, especially that of Kyoto University. The study covers both educational systems such as prerequisite credits for completion and degree requirements, special curricular contents and the categories of subject matter, which were mainly obtained by analyzing catalogues. The results of the comparison between the two curricula is as follows: First, there are thirty-six credits for the completion of the doctoral course in Korea, but there is none required in Japan. Second, for the acquisition of a doctoral degree, a qualification exam is required in Korea, but not in Japan. In the case of Kyoto University, a graduate student who has not finished the doctoral course but who has made excellent academic achievements, can acquire a doctoral degree. The difference of in curriculum contents is as follows: First, courses in Japan are held for one year in general, unlike Korea's semester system. Also in Japan a intensive courses (‘Shutsu-kogi’) of sixteen lessons per week for one credit are scheduled during the year, but not in Korea. Second, master's and doctoral courses in Korea are divided into two independent programs, such as courses of Korean Language & Korean Literature, while this is not the case at Kyoto University. Thus, the curriculum of Kyoto University has traditionally emphasized the linguistic interpretation of classics, such as annotation of historical Japanese literature. But Korea University has a large number of subjects which mainly reflects the latest research and applied studies. Finally, this study suggests as follows: First, graduate programs in Korea University should provide an interdisciplinary curriculum which includes classical subjects as well as practical subjects. Second, in-class teaching skills should be evaluated by the graduate students. In this respect, it is necessary to execute F.D. (Faculty Development) including the faculty and staff, the courses and programs, all of which can become self-renewing. It is also desirable for graduates students to participate in the process of planning the curriculum by reflecting their input.