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본 연구는 20세기초 유럽에서 진행된 신교육운동의 선구적 학교들(pioneer schools)인 애보츠홈(Abbotsholme)과 비데일즈(Bedales)의 교육이념과 실천을 체계적으로 고찰하고 그 교육적 의미를 살피는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 애보츠홈과 비데일즈의 설립배경, 교육의 목적과 교육의 과정, 교육의 성과와 한계들을 정리하고 논하였으며, 두 학교들의 비교를 통해 공통점과 차이점, 비데일즈가 애보츠홈보다 더욱 성공적인 새학교가 될 수 있었던 근거에 대해서 논의하였다. 또한 이 논의를 바탕으로 바람직한 학교의 조건에 대해 기술하였다. 20세기 초 이들 선구적 학교들로부터 촉발된 서구 교육개혁운동이 오늘의 개혁운동에 주는 시사점으로 교육개혁운동은 전통의 창조적 계승 속에서 획득되는 것이라는 점, 교육 자체에 대한 순수한 열의와 신념, 인간에 대한 신뢰 속에서만 개혁운동이 지속될 수 있다는 점을 제시하였다.


This paper carefully examines the ideas and practices of education in Abbotshome and Bedales, which are the pioneer schools of New Education Movement engendered in Europe of the early 20th century, further, explores their educational meaning. Deploying the argument, this paper investigates the background, the aim and process of education, also, the achievement and problem in Abbotshome and Bedales. Moreover, this paper points out how Bedales could successfully accomplish its goal of education as a new school, compared with Abbotshome. This paper describes the condition of good school through miming Abbotshome and Bedales. Finally, this paper argues the educational reform movement, which has originated in western educational reform movement in the early 20th century and still influenced contemporary educational reform movement in Korea, can be fully developed from the creative inheritance of tradition. This paper subtly illuminates that the educational reform movement can achieve its aim through reliance on human beings and belief in education.


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