초록 close

본 연구는 애니메이션「애니매트릭스Animatrix」에 나타난 추상적 메타포 표현을 중점으로 추상성의 활용에 대한 고찰을 하였으며, 상상적 발상과 자극이 매우 중요한 애니메이션의 독특한 요소로 추상성의 활용에 대한 한 사례로 제시하고자 한다. 기존 가치체제의 해체를 위한 시각적 표현법 시도는 추상예술과 추상애니메이션의 탄생을 가져왔으며 추상 애니메이션의 선구적 작업은 20세기 초에 이루어졌다. 워쇼스키(Wachowski) 형제감독과 세계 거장들에 의해 옴니버스형식으로 구성된 애니메이션「애니매트릭스」중「두 번째 르네상스The Second Renaissance Part 1, Part2」와 「허가Matriculated」에 표현된 추상적 메타포는 유기체적 생명력을 추상적으로 표현하는 <추상성의 아니마>, 물리적 3D공간성과 아울러 인간의 감성까지도 인지될 수 있는 4D공간성이 구현된 <추상성의 공간화>, 인간의 정신과 상상의 세계를 직접적으로 제시하는<추상성의 개념화>로 분석될 수 있다.


In this study, the use of abstraction has been considered, focusing on the abstract metaphoric expressions presented in Animatrix and it has a purpose as the case study in the use of abstraction as a unique element of animation in which imaginative ideas and stimuli are significantly important and the pioneering works of abstract animations were produced in the early 20th century. The abstract metaphors expressed in The Second Renaissance Part1 & Part2 and Matriculated among the episodes of Animatrix, the animation produced in the omnibus form directed by Wachowski Brothers and great Master in the world, can be analyzed into Anima of Abstraction abstractively expressing organic vital power, Extensity of Abstraction which 4D space is realized possibly recognizing the human emotions as well as 3D space, and Conceptualization of Abstraction directly presenting the human mentality and imaginary world.