초록 close

본 연구에서는 인터넷을 이용하여 한자학습을 하고자 하는 인터넷 이용자들이 한자학습을 좀 더 재미있고 흥미롭게 학습할 수 있도록 한자의 변천과정을 이용한 한자학습, 게임을 이용한 한자학습, 애니메이션을 이용한 한자학습, 한자-한글 상호변환을 이용한 한자학습 네 가지로 시스템을 구현하였다. 에듀테인먼트식 한자학습 시스템과 다른 4가지의 사이트의 사용자 만족도를 비교하기 위하여 설문조사를 실시하였다. 그 결과는 항목별, 문항별로 설문문항의 연구가설을 설정하여 검증하였다. 또 설문내용별로 연구가설을 설정하고 5개의 한자학습 사이트 간에 차이가 있는지를 보기 위하여 SAS를 이용하여 분산분석에 의한 F-검정을 하였다. 그 결과 연구가설의 결과가 높게 나타나면 학습자의 만족도가 높은 것으로 나타났다.


In this study, four systems were implemented and evaluated through a survey method for those who want to learn Chinese characters via the Internet. To make the learning more interesting and entertaining, four different learning methods were provided : the transition process of Chinese characters, games, animations, and mutual transformation between Chinese characters and Korean letters. Make survey in order to compare the user satisfactory with Edutainment-type learning system of Chinese characters and different 4type web-site. The result verified by research hypothesis of the question item with the itemized and itemized question. Also it will set a research construction with the question and in order to find different among 5 Chinese character studying site using in compliance with the analysis of variance with SAS. The result of research, the satisfaction of learner appeared highly when research assumption appeared highly.