초록 close

이 연구는 전문대학 학습공동체에서 cohort 활동이 학습자의 인지전략, 메타인지전략 및 자원관리전략에 어떠한 영향을 끼치는지 구명하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 D공과대학 학습공동체를 대상으로 2006년 3월부터 6월까지 실험을 실시하였다. 독립변인은 학습공동체의 cohort 활동이고, 종속변인은 인지전략, 메타인지전략 및 자원관리전략이다. 실험설계는 이질통제집단설계모형을 이용하였고, 이 연구의 가설을 검증하기 위하여 유의수준 p < .05로 하였으며, 모든 통계처리는 SPSS 12.0 for Windows 통계 프로그램을 이용하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결론은 전문대학 학습공동체에서 cohort 활동이 학습자의 학습전략, 메타인지전략, 자원관리전략에 유의한 영향을 주고, 학습자의 인지전략에는 유의한 영향을 주지 못한다는 것이다. 따라서 학습공동체의 cohort 활동은 학습자의 학습을 증진시키는 데 효과적인 전략으로 활용할 수 있을 것이다.


The purpose of this study was to verify the influence of cohort activities on cognitive, meta-cognitive and resource management strategies of learners in learning communities in junior colleges. The independent variable was whether or not students participated in the cohort activities. The dependent variables were cognitive, meta-cognitive and resource management strategies of learners. This study was conducted in 'D' Junior college in Gyeonggi Province, which involved linked courses of 'Microprocess' and 'Micom Application' from March 3 to June 20. The nonequivalent control group design of quasi-experimental design was utilized in this experimental study. Finally, cohort activities of learners in learning communities in junior colleges had a significant effect on learning strategies, meta-cognitive strategies of learners and resource management strategies of learners, not on cognitive strategies of learners.