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Although China has accelerated the transition to market economic system since 1978, state-owned enterprises(SOEs) are given a great deal of weight on the Chinese economy. Since the Chinese government sees M&A activity as a key driver of restructuring and privatization process of SOEs, M&A opportunities in China have expanded rapidly. However, because of institutional inertia and China's political M&A control, multinational corporations are facing with problems and challenges M&As targeting SOEs are under control of the State Assets Supervision and Administration Commission(SASAC), and M&A regulations apply differently to different type of SOEs. Shares in listed companies are also divided into tradeable and non-tradeable shares. To understand M&A regime with Chinese characteristic, this article proceeds as follows: ChapterⅡ introduces the status quo and the restructuring policy of SOEs; ChapterⅢ presents M&A types with cases; ChapterⅣ addresses issues on M&A activities. Chinese government has fed the optimism by trying to make a sound M&A environment. And multinational corporations try to take advantage of SOEs, M&A activities in China will be increased.


1978년 개혁개방 이후 중국의 체제전환이 급속히 이루어지고 있지만 중국경제에서 국유기업이 차지하는 비중은 여전히 높다. 중국정부는 최근 국유기업 개혁의 방안으로 다국적 M&A를 적극 장려하고 있어 향후 중국의 다국적 M&A시장은 급성장할 전망이다. 그러나 관련 법률제도의 미비와 행정력의 과도한 개입으로 M&A협상 과정에서 다국적기업들은 많은 문제점에 직면하고 있다. 중국의 국유기업 M&A는 국가자산감독관리위원회의 비준을 받아야 하고, 국유기업의 유형별로 M&A시 적용되는 법률이 다르다. 상장회사의 주식도 유통주와 비유통주로 나뉘어져 있기 때문에 이러한 중국적 특색을 고려한 M&A 제도에 대한 이해가 반드시 필요하다. 중국은 국유기업의 재산권과 자산평가에 대한 기준이 불투명하여 M&A 이후 추가적 비용을 감당해야 하는 위험이 있고, 관련법제의 미비로 인해 시장메커니즘보다 행정력에 의존해야 하는 경우가 많기 때문에 M&A 과정이 체계적이지 못하고 복잡하고 예측 불가능하다는 문제가 있다. 이러한 문제점에도 불구하고 다국적 M&A에 우호적인 기업 환경을 만들기 위한 중국정부의 노력이 가시화되고 있고, 국유기업이 가지고 있는 우위를 이용하기 위한 다국적기업의 M&A시도는 계속 증가할 것이다.