초록 close

본 연구는 소비자와 상인의 입장에서 재래시장의 문제점을 조사하고, 양자간 인식을 상호 비교하였다. 연구결과, 소비자의 합리적 구매성향 증가로 인해 재래시장에서 판매되는 물품에 대한 정보제공, 품질과 위생에 대해 매우 높은 중요도를 부여하는 것으로 나타났다. 소비자와 상인간 중요도 인식 차이가 존재하는 사안으로서, 시장 내 기초시설에 대해서는 상인 측에서 그 중요성을 더 높게 지각하고 있으며, 가격, 서비스, 교환환불, 정보제공, 안내시설, 품질, 위생상태, 구매강요, 소비자상담센터설치, 편의시설, 신용카드사용 및 전문화된 상품취급에 있어서는 소비자가 그 중요성을 더 높게 지각하는 것으로 분석되었다. 즉, 소비자는 주로 시장내 제반 소프트웨어 측면에 중요성을 많이 두는 반면, 상인은 하드웨어 측면에 비중을 두는 것을 알 수 있다.


This Article intended to investigate the internal as well as external factors that might have deteriorated the conventional marketplaces, and examined the existing literature concerning the conventional markets at home and abroad. The causes of current difficulties faced by the conventional markets could be divided into the internal and external factors. In addition, the solutions might be splitted into the hardware factors such as shopping facilities renovations, and the software aspects of business management practices. This study carried out the empirical investigation into the perception of consumers as well as merchants in terms of importance and satisfaction with the shopping attributes of the markets. The findings of the empirical study indicated that overall, the importance the consumer attaches to each shopping attributes is higher than the current level of satisfaction, and the gap between the levels of importance and satisfaction is relatively wide. This could be a major factor causing a customer dissatisfaction and defection. Noticeably, the consumers think highly of specific informations about the offerings and its quality, hygienic factors, and extra parking lots.