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환경회계는 기업이 사회적 역할을 수행하도록 유도할 수 있는 훌륭한 도구를 제공할 수 있으며, 기업의 활동으로 나타나는 사회적 효익과 사회적 비용을 회계를 통하여 적절히 측정․공시함으로써 기업의 사회적 역할 수행정도를 평가할 수 있을 것이다. 이에 따라 본 연구의 목적으로 첫째, 환경회계의 이론적 기초로서 환경회계의 개념을 파악하는 것이다. 둘째, 선진국과 우리나라의 환경회계시스템의 현황과 앞으로의 전망을 파악하고, 셋째, 우리나라 기업인들의 환경회계에 대한 의견 수렴을 통한 환경회계시스템의 구축과 제도화에 기여하는 것으로 설정하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 연구방법으로는 국내외 관련 서적 및 선행연구를 고찰하는 문헌조사방법과 기업의 관리자들에게 설문을 보내 그들의 생각과 의견을 수렴하는 설문조사 방식을 병행하였다. 분석결과, 기업들은 아직 환경보고서가 무엇인지 모르는 사람의 비율이 높고, 또 환경보고서를 작성, 공시할 필요가 없다고 생각하는 것으로 나타나 환경에 관해서 아직 그 중요성을 인식하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 인식부족에 대해 정부에서 취해야 할 유인책으로는 기업에 세금절감 또는 정부의 지원금에 우선순위를 주는 방식을 선호하여 기업에서는 직접적인 지원 및 혜택을 주는 방식인 것으로 나타났다.


Environmental accounting can serve as an optimum tool for corporations to perform social roles. It is, therefore, possible to assess the corporations‘ performances through the social benefits and costs that are measured and disclosed with accounting reports system. The purpose of this study is set as follows: first, to explore the origin of environment management, this paper defines its concept as a theoretical basis for environment management; second, this study reviews environment accounting system in Korea to take a view on the current as well as future aspects; and third, this paper surveys business managers’ opinions to find ways to contribute the establishment and systematization of environmental accounting. For these purpose, related publications and literature in the inside and outside of Korea were analyzed along with surveys by questionnaires which distributed to business managers with queries delving for their thoughts on this issue. The survey results show that a large proportion of the respondents have little knowledge about significance of environment, and there are neither needs to issue nor to announce environment reports. To tackle such lack of perception, corporations should be provided direct incentives which most corporations favor to be awarded such as tax cutting or government subsidies.