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본 연구는 u-Learning에서 효과적인 교육목적 달성을 위한 중요한 요인으로 유러닝 특성, 학습자의 상호작용성 등을 선정하여 이러한 요인들이 학습 성과에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 기존의 e-Learning 관련 연구는 시스템의 특성, 사용자의 특성, 환경적 특성, 사용자 만족도 분석과 같은 논문들이 주류를 이루어 왔으며, 교육매체의 특성을 고려한 학습 성과에 관한 연구는 여전히 미흡한 편이다. 본 연구의 모형을 검증하기 위하여 u-Learning의 학습경험이 있는 응답자들에게 설문지를 배포하여 155부의 설문을 분석에 사용하였다. 실증분석 결과 편재접속성, 정황인식성, 학습동기, 몰입정도가 상호작용성의 매개효과를 통해 u-Learning 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구는 u-Learning에 대한 학습속성을 설명함과 동시에 상호작용성을 통한 학습 성과를 검증한다는 점에서 몇 가지 시사점을 제시하고 있다.


Under the ubiquitous computing environment, the learner can use any devices to exchange information with others he(she) wants conveniently and pleasantly at anytime and anywhere. Based on the characteristics of ubiquity, the area of u-Learning systems has been grown up by increasing the interactivity. However, it is the fact that there are some crucial aspects for effective launch of u-Learning. And few empirical researches in information systems have been done in this area up to now. The results of our study are learner's Interactivity factors had influences on the performance of the u-Learning system. Data from a survey of 155 u-Learning users were used to test our research model. Also, we inspected the validity of our model through factor analysis and reliability analysis. The results of data analysis by LISREL are as follows. First, Ubiquitous characteristics, pervasive connectivity and context awareness had significant influences on the effectiveness of the u-Learning system. Second, learner's characteristics, academic motivation and flow had an important role in the effectiveness of the u-Learning. Finally learner's interactivity factors had positive influences on the performance of the u-Learning system.