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예술작품은 작가정신의 상징적 재현이다. 작가정신은 개인의 내면적 요인에 의해서만 결정되는 것이 아니라 그가 살았던 사회의 제요인들, 정치경제문화역사 등에 의해 형성된다. 결국 하나의 예술작품은 개인적이라기보다는 사회적으로 구성되는 것이다. 그러므로 작품에 대한 분석적 해석은 작가의 개인적 삶, 그가 살았던 사회의 역사적정치적문화적 환경에 대한 분석을 통해 적절히 접근될 수 있다.따라서 이 논문은 윤이상의 민족주의적 작품 교성곡 나의 땅, 나의 민족이여!를 이해함에 있어서 그 창작배경이 되는 윤이상과 텍스트를 제공한 시인들의 정치, 사상적 배경 혹은 경향을 살펴보고 이 작품의 창작에 사용된 작곡기법을 분석한 것이다. 연구결과를 간단히 정리하면 다음과 같다.첫째, 윤이상은 그의 통일을 향한 염원을 담은 이 작품이 대중에게 이해될 수 있도록 가사가 있는 교성곡으로 작곡했다. 둘째, 3도구성화음과 함께 한국전통음악적 요소를 많이 사용하였다. 셋째, 그는 대위법적 기법뿐만 아니라 그의 대표적인 작곡기법인 주요음기법, 주요음향기법 그리고 상징음을 사용하였다.


A work of art is the symbolic representation of an artist's spirit. The spirit of an artist is build up of many factors such as politics, economy, culture, and history at the time and the place he lived. That is, a work of art is created socially rather than privately. The analysis of a art work could be approached by the analysis of the artist's life and the society in which the artist had experienced historical, political, and cultural environment. To understand the Cantata “My Land, My People”, in this paper, the historical, political, cultural bases of Isang Yun, the composer, and the poets who provided the text of this cantata were investigated and analyzed. The results of the investigations and analyses are as follows. First, Isang Yun made a choice to compose his work with form of ‘Cantata’, which had text, in order to let people easily understand the meaning of his work, “My Land, My People.” Secondly, he used largely the elements of Korean traditional music, especially, folk music with triads of western tonality. Finally, he applied his representative techniques such as Hauptton, Klangsprache, and the symbolic note as well as the contrapuntal technique.