초록 close

이 논문의 목적은 이른바 ‘신자유주의’와 ‘세계화(globalization)’의 망령에 사로잡혀 서구일변도를 지향하며, 서구만이 옳다고 여긴 나머지, 우리 민족의 나아갈 길이 거기에만 있다고 여기는 오늘날의 우리들 풍조에 대해 재검토의 계기를 갖고자 하는 데 있었다. 이와 관련하여서는 지난 세기 중국에서 벌어진 중국철학사 방법논쟁에서 그 단초를 발견할 수 있다고 보고, 그 소용돌이의 한 가운데 있던 세기의 지성 馮友蘭과 그 傳人인 張岱年의 주장을 검토하여 보았다.먼저 거론한 것은 철학사상들의 명제들을 ‘일반 의의’와 ‘특수 의의’로 분석할 수 있는 바, 그것들을 엄밀하게 분석하고 통일적으로 고찰하되 그 ‘일반 의의’로부터 계승의 의의를 끌어내야 한다는 馮友蘭의 주장이었다. 이 문제와 관련하여 馮友蘭은 ‘일반 의의’는 ‘특수 의의’를 떠나 결코 존재할 수 없다는 원칙을 제시하였다. 이것이 바로 馮友蘭의 추상계승법, 또는 일반계승법이다. 여기에서 馮友蘭이 힘주어 강조한 것은 ‘일반’이 ‘특수’ 속에 거주한다는 원리였다. 馮友蘭은 자신의 이러한 抽象繼承法 원리에 의하여 ‘불변적’ 도덕으로 가름된 것은 계승되어야 하며 그 누구도 그것을 억지로 변화시킬 수 없다고 하였다.馮友蘭의 충실한 제자라 할 수 있는 張岱年은 이론 분석과 계급 분석의 통일을 강조하는 철학사 방법론을 제창하였다. 그러면서도 張岱年은 이론 분석을 계급 분석보다 우위에 둔다. 그리고 일반적 이론 의의는 모두 ‘마땅히’(應該) 또 ‘반드시’(必須) 긍정해야 한다고 하였다.이 논문에서는 아울러 이들의 방법론을 논어에 적용한 구체적인 실례를 분석하였다. 이들의 이러한 작업에 의해 공자와 전통이 오늘날에 살아날 수 있는 길이 열리게 되었다.


This thesis purports to warn against today's West-oriented trend that has been captured by Neoliberalism and globalization, and that regards our future lies only in the Western way. This study presupposes that the last century's debate on the methodology of Chinese philosophical history in China may provide a clue in finding our own way. With these things in mind, this thesis inquires into world-famous intellect Feng Youlan's and his successor Zhang Danian's arguments. According to Feng Youlan, philosophical propositions can be divided into "general significance" and "specific significance." We should analyze them strictly and examine them in unity, and should derive significance of succession from the general significance. Feng Youlan presents the principle that general significance can never be separated from specific significance. This principle is the very "rule of abstract succession" or "rule of general succession." What Feng Youlan emphasizes is that "the general" resides in "the specific." According to his rule of abstract succession, what can be regarded as "unchangeable" morality should be succeeded and can never be changed by anybody's will. Zhang Danian, Feng Youlan's faithful student, presents the methodology of philosophical history that puts stress on the unity of theory analysis and class analysis. However, theory analysis is ultimately superior to class analysis. He says that the general theoretical significance "ought to" and "necessarily" be affirmed. This thesis also analyzes some concrete cases that apply Feng's and Zhang's methodology to the study of the "Analects." Their efforts contributed to today's re-birth of Confucius and the tradition.