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본 연구는 미용실의 관계형성구조를 통한 관계의 장기지향성과의 영향관계를 살펴보기 수행되었다. 이를 위해 관계형성요인을 서비스품질, 커뮤니케이션, 점포이미지 요인을 추출하고 관계품질인 신뢰와 만족에 영향을 미치는지와 관계품질이 관계성과인 관계의 장기지향성에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 실증분석 결과, 미용실의 관계형성요인 중 서비스품질은 신뢰와 만족이라는 관계품질 모두에 정(+)의 영향을 미치고 있었지만, 커뮤니케이션 요인은 신뢰와 만족에 유의미한 결과를 나타내지 않았으며, 점포이미지는 신뢰에는 정(+)의 영향을 미쳤으나 만족에는 정(+)의 영향을 미치지 않았다. 그리고, 관계품질의 요인인 신뢰와 만족간에는 서로 정(+)의 영향을 나타내었고, 신뢰와 만족 모두 관계의 장기지향성에도 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.


The study was conducted to investigate the effects of relationship-building structure of beauty salons on the long-term orientation of relationship. To fulfill the purpose, service quality, communication, and store image were selected as the factors and the study was conducted to examine whether they have effects on relationship quality such as trust and satisfaction, and what kinds of effects relationship quality has on the long-term orientation of relationship, relationship performance. According to the empirical analysis as to the relationship building factors of beauty salons, service quality had a positive effect on all of relationship quality, trust and satisfaction. However, communication did not show significant effects on trust and satisfaction. Store image had a positive effect on trust, but not on satisfaction. Trust and satisfaction, the relationship quality factors, had positive effects on each other, and both trust and satisfaction had positive effects on long-term orientation of relationship.