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본 연구는 국가이미지와 브랜드개성이 중국 광주(廣州)지역 소비자들의 한국제품(핸드폰, 중소형 자동차) 선택에 있어 어떠한 영향을 미치는가를 분석하는데 그 목적이 있으며, 이러한 분석결과를 토대로 중국 광주지역 소비자들의 한국제품 선택에 관한 이해와 이들 지역에서의 한국기업들의 대중국 마케팅 전략을 도출하고자 한다. 분석결과 두 요인은 모두 광주지역 소비자들의 한국제품 구매에 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 국가이미지 뿐만 아니라, 브랜드개성 역시 상징적 속성으로 광주지역 소비자들의 한국제품 구매에 중요한 역할을 하고 있음을 알 수 있다. 본 연구가 시사하는 바는 한국기업들이 중국시장에 진출함에 있어 국가이미지 요인뿐만 아니라 독특한 브랜드 개발의 필요성을 암시하는데 이러한 브랜드 이미지가 한국의 국가이미지를 잘 나타낼 수 있을 때 중국 소비자들의 한국 브랜드에 대한 충성도는 더 높아질 것이다.


This study researches directly and indirectly how country image and brand personality, influence the Guangzhou consumer’s Korean Products selection–preference and purchase intention– and reports the strategic implications of its findings. From the Guangzhou consumers viewpoints, the researcher seeks to determine how country image and brand personality influence Korean Products selection. The strategic implications of this study is as follows: brand personality presents as a symbolic aspect that accounts for a significant amount of differences in the Guangzhou consumer’s Korean Products selection. Throughout this study, it can be acutely recognized that brand personality in relation to its symbolic aspect has an important influence on the Guangzhou consumer’s Korean Products selection. This study suggests the necessity of effort to develop representative brands with a unique personality in connection with a country image. As, brand personality adds brand identity to reliability and makes for a stronger brand in Chinese markets.