초록 close

국내 미용보건 서비스품질이 고객의 만족에 미치는 영향을 분석하기 위한 본 연구의 검증결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미용실 이용시 전체적인 실내분위기와 더불어 종업원의 직접적인 서비스에 대한 만족도가 높을수록 고객만족도는 높아지는 것으로 분석되었다. 둘째, 사후 서비스제공과 다양한 미용관련 정보서비스 제고가 고객만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객은 미용서비스 제공시 효율적인 가격관리를 매우 중요시하며, 또한 할인정책에도 매우 민감한 것으로 나타났다. 결국. 국내 미용업계에서 도입․활용하고 있는 서비스 전략은 그 범위나 효율성 면에서 고객들의 미용보건서비스 선택의 폭을 좁히는 결과를 초래하고 있다. 따라서 다양한 고객들의 욕구를 수용하여 이용자들의 만족도를 제고하고 나아가 성공적인 미용보건서비스의 운영을 위해서는 업계와 고객사이의 직접적인 관계의 신뢰성을 향상시켜야 하며, 고객과의 보다 다양한 커뮤니케이션을 통해 고객 만족도를 높이기 위한 지속적인 노력과 유기적인 관계가 유지되어질 때 고객 만족도를 향상시킬 수 있을 것이다.


The purpose of this study is how the service quality has been efficiently utilizing in beauty health in Korea and analyzing the actual status of utilizing service quality and verifying whether service quality variables (direct service quality, indirect service quality, other service quality) have influence on the performance of user's satisfaction. For this purpose, service quality variables (direct service quality, indirect service quality, other service quality)are chosen from the existing study to use questionnaire. The hypotheses on the survey results were verified. Among them, six factors were significant in the level of customer satisfaction ; shop environment, employee's direct service, A/S & information service reservation time, waiting time and price model are significant factor which were substantial goods among strategic factors in beauty services. On the other hand, factors like location and event activities were not significant in the level of customer satisfaction. . On the basis of study results presented in this paper, the beauty business need to establish a strategy by setting up a priority by the factor under a tough competitive environment and they can establish customer satisfaction strategy at reasonable price. And the factors which have the positive effect on customer satisfaction presented in this paper need to be managed intensively and they can be utilized effectively in establishing a strategy to deal with customers.