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본 연구는 우리나라 공공부문 및 민간부문의 회계실무에 종사하는 회계담당자에게 있어 회계윤리에 대한 체계적인 지식과 함께 전문 기술이 필요하다는 인식을 갖고 회계윤리 교육 프로그램의 모형을 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 먼저 회계윤리교육의 필요성과 목적을 살펴보고, 다음으로 회계윤리교육 프로그램 설계시 고려해야 할 4가지 사안들에 대해서 논의해 보았다. 이 4가지 사안은 회계윤리교육 프로그램 설계시 쟁점이 될 수 있는 사안으로서 첫째, 교과과정의 문제, 둘째, 교육주체의 문제, 셋째, 교육방법의 문제, 넷째, 교육내용의 문제이다. 이러한 4가지 사안에 대한 논의를 통해 본 연구에서는 본 연구에서는 실제로 회계윤리교육 프로그램 모형을 설계하였다. 본 연구에서 설계한 회계윤리교육 프로그램은 우리 나라 회계실무자들을 위한 회계윤리교육에 있어 실질적이며, 기초적인 역할을 할 것으로 기대된다.


This Paper designed the model of accounting ethics education program based on the recognition that Korean accounting professionals and accounting staffs do need the education of accounting ethics. For doing this, this paper discussed the four dimension of accounting ethics education program; (1) what type of accounting ethics program need ?(independent curriculum vs. consolidated curriculum), (2) who in charge of accounting ethics education program ?, (3) how to educate accounting ethics ?, (4) what education contents be involved ?. We expect this education model will help development of Korean accounting ethics education and eventually will help to promote Korean accounting transparency.