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말하기듣기 수업에서의 맥락화 유형 분석박창균이 연구는 말하기듣기 수업에 나타난 맥락화 유형을 분석한 것이다. 이에 수업 맥락과 맥락화의 개념과 특성에 대해 논의하고, 실제 말하기듣기 수업 장면에서 맥락화 양상이 어떻게 나타나는지 유형별로 분석하고 그 의미를 찾고자 하였다. 이 연구의 대상은 H초등학교 4학년 4개 학급 30차시의 말하기듣기 수업이다. 말하기듣기 수업의 맥락화 유형은 질적 연구 방법으로 자료를 수집, 분석, 해석하였으며, 연구 결과는 다음과 같다.첫째, 참여자에 관한 맥락화이다. 둘째, 메시지의 형식에 관한 맥락화이다. 셋째, 메시지의 내용에 관한 맥락화이다. 넷째, 언어 사용에 관한 맥락화이다. 다섯째, 상황에 관한 맥락화이다. 이 연구에서는 말하기듣기 수업의 맥락화 양상을 의사소통의 변인 중심으로 유형을 분석하였다. 말하기듣기 수업에서 맥락화 양상은 맥락화 유형 간의 상호관계 검토을 통한 입체적인 조망과 수업에서 맥락화의 기능에 대한 후속 연구가 필요할 것이다.


The Analysis of Patterns of Contextualization in Speaking & Listening InstructionPark, Chang-gyoonThe purpose of this study is to analyze patterns of contextualization in the Speaking and Listening instructions. The first concept and characters of instructional context and contextualization are argued. Futher, patterns of contextualization in the Speaking and Listening instructions are analyzed and interpreted. The materials of study include 30 lessons of 4 classes in 4th H-elementary school. Patterns of contextualization in Speaking and Listening instructions are collected, analyzed and interpreted through qualitative research method. The results of this study are as follows. First, contextualization of participants. Second, contextualization of message form. Third, contextualization of message content. Fourth, contextualization of language use. Fifth, contextualization of situation.To study aspects of contextualization in the Speaking and Listening instructions of multiple dimension, we will need to continue studying the relations between patterns of contextualization and, the functions of contextualization in instruction.