초록 close

국어과 선택 과목 ‘화법’ 교육과정 개선을 위한 논의노은희 이 연구는 새롭게 고시될 ‘화법’ 교육과정의 개발 방향을 가늠하고 그 대안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 이에 따라 먼저 화법 교육의 현황과 화법 교육에 대한 요청을 살펴보았다. 여기서 화법 교육에 대한 열망과 요구가 화법 교육의 현황이 어두운 만큼 강함을 확인할 수 있었다. 다음 화법 과목의 개선을 위한 각계의 제언과 요구를 검토하였다. 국어교육학자들은 화법에 관여하는 다층적인 측면을 통합하여 화법 고유의 특성을 구현할 수 있는 화법 교육의 방향을 주문하고, 고등학생의 적성과 진로에 실질적인 도움이 되는 화법 내용을 구안할 것을 요청하였다. 마찬가지로 현장 교사들도 상급학교 진학과 사회생활 적응에 적극적으로 대응할 수 있는 차별화된 화법 교육과정을 요구하였다. 이에 본고는 화법 교육과정의 개발 방향을 크게 두 가지로 설정하였다. 첫째, 화법 교육과정은 대인 관계와 사회 문화적 차원까지 통합하여 화법 고유의 특성을 제대로 구현해야 한다. 둘째, 화법 교육과정은 선택 교과목으로서 경쟁력 있게 고등학생의 적성과 진로에 실질적인 도움이 되어야 한다. 이를 바탕으로 새로운 교육과정에서 화법 과목이 지향해야 할 목표와 이를 실현할 수 있는 주요 내용 범주 등을 구체적으로 제안해 보았다.


A Study on the Improvement Directions of the Speech Communication Curriculum at High SchoolNoh, Eun-heeThe purpose of this study is to suggest the improvement plan of the Speech Communication education with respect to the 7th national curriculum revision, based on the analysis of the document system and the implementation of the Elective-centered Curriculum. In order to achieve this purpose the characteristics, objectives, and the relevance of the contents in Speech Communication Curriculum are renewed and the discussed. This study consists of five sections as follows:The first chapter presents the purpose and method of this study. The second and third chapters discuss the current state of the issues and present the analysis of the needs for Speech Communication Education. In these chapters, there are the opinions of teachers, pupils, pupils‘ parents, professor, specialists in various fields about the issues, such as philosophy, directions, contents structure, textbooks etc. for Speech Communication Education at high school. The fourth chapter suggests the desirable direction of improvement in the Speech Communication Curriculum. The fifth chapter proposes some suggestions from the results of the analysis and a discussion about these issues.The main findings of this study are as follows:first, Speech Communication Curriculum must reflect a human relation quality and a social culture quality. Second, Speech Communication Curriculum must become the substantial help in aptitude and course of the high student. Regarding these, this study suggests an aim and a contents of the Speech Communication Curriculum.