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국어 교사와 표준어 교육 주경희이 논문은 국어교사들을 대상으로 표준어를 사용의 관점에서 제시하였다. 교사들은 현장에서 직접 교육을 담당한다는 점에서 교사 교육의 독립성과 필요성을 생각할 수 있다. 교사 교육에서 표준어를 다루어야 하는 것은 교과과정에서 요구하는 사용으로서의 관점을 교사가 바르게 이해할 필요가 있기 때문이다. 규범적인 면에서의 표준어는 옳은 말 바른 말로만 생각하여 언어에 대한 편협하고 경직된 생각을 할 수 있다.언어 사용의 관점에서 표준어는 공적인, 글말이라는 특정한 환경에서만 사용되는 언어 변이형의 하나이다. 표준어는 방언에 비해 객관적이고 중립적인 의미를 실현한다는 점에서 공적인, 글말이 갖는 객관성과 동일한 사용 환경을 나타내므로 이러한 상황에서 사용된다. 우리의 언어생활은 100% 표준어만을 구사하지 않는다. 그리고 국어교육에서는 그것을 요구하지 않으며 그것을 요구해서도 안 된다. 그러나 이러한 생각이 표준어 교육이 이루어지지 않아도 된다는 것을 뜻하는 것은 아니다. 표준어가 사용되는 환경에서만이라도 철저한 표준어 교육을 해야 하며 표준어를 사용해야 하는 이유와 필요성을 제시할 필요가 있다.


Korean Language Teacher and Standard Language Chu, Kyung-heeThis paper is written for Korean language teacher and focuses on what is standard language. In this paper I describe standard language as an intersection of dialectal and diatypic varieties. It is important that training of teachers should be independent and necessary as teachers are in charge of education in the field. The reason why standard language is dealt in training of teachers is that teachers should rightly understand the view of usage of standard language in curriculum.When we think standard language in view of norm, it does not suit language point of korean education since we may think standard language as correct or right language and have narrow-minded and stiffly view of language.In view of language use, standard language is one of diversity since it is used just in certain environment of formal and written language.Standard language is used in this situation since it shares the same use environment because standard language has objective and neutral meaning in comparison to the dialect.We do not always standard language. Therefore we don't and should not ask it in korean language education. However, this does not mean that standard language education is not necessary.We need to show the reason and necessity of complete education and use of standard language when we get to environment to use standard korean.