초록 close

본 연구는 현상학적 방법을 적용하여 대학생 자원봉사활동의 의미를 이해하고 탐색하고자 하였다. 연구대상자는 대학에서 자원봉사과목을 수강한 후 자원봉사활동을 경험한 대학생 15명이며, 연구 자료인 면접과 보고서는 현상학적 방법 중 Colaizzi의 방법을 활용하여 분석하였다. 분석결과 대학생들의 자원봉사활동 경험은 17가지 주제와 6가지의 범주가 추출되었다. 6가지 범주는 「두려움」,「인식의 변화」,「자기수련」,「인생의 양식을 얻음」,「삶이 풍성해짐」,「이타심」으로 나타났다. 즉 대학생들은 자원봉사활동을 통하여 성장, 성숙해 가며 이웃과 세상에 대한 이타심을 배우는 것으로 드러났다. 이 연구결과는 대학생 자원봉사활동에 대한 이해를 향상시키며 활성화시키는 기초 자료가 될 것이다.


This study was to understand and examine the meaning of volunteer activity in university students' perception. The participants were 15 students who experienced the volunteer activity after learning to a subject associated to volunteer activity. The data -interview and report- were analysed by a Colazzi's content analysis in phenomenological approach. The experience was divided into 17 themes and 6 categories; apprehension, change of cognition, self-discipline, acquirement of sound thinking in life, rich life and altruism. That is, the participants experienced self-growth and altruism and went higher the understanding about neighbor and the world through volunteer activity. This result can be the basic data to improve and to activate the understanding about volunteer activity of university students.


키워드close

, , ,

University students, Volunteer activity, Experience, Phenomenological approach. University students, Volunteer activity, Experience, Phenomenological approach. University student, volunteer activity, Experience, Phenomenological approach