초록 close

최근 급속한 산업변화에 따라 기업에서의 사회적 자본의 중요성이 증가하고 있다. 신뢰, 규범 및 네트워크 등 사회 구성원 간 공동의 이익을 위한 생산적 상호작용을 창출하는 무형 자산으로서 사회적 자본은 기업에서의 효율성과 생산성 제고, 개인의 복리를 증진시킨다. 이러한 변화에 적응하기 위해서 기업은 네트워킹을 통한 생산성 증가, 투명경영과 기업 지배 구조 선진화와 신뢰 및 규범의 구축․활용이 필요하다. 본 연구는 지속가능한 발전을 위한 기업에서의 사회적 자본의 현황과 문제점을 분석하여 정책적 시사점을 제시한다.


The great explosion of research on social capital has produced an impressive body of results confirming the importance of social capital in many different domains. Corporate social responsibility has changed into strategic social service activities such as strengthening public interest-related marketing activities, and as much as it can be used as a measure of socially responsible investment as a period trend, it has become perceived, not as an option, but as an essential management strategy. This paper provides a critical review of the literature on social capital, highlighting a number of concepts, empirical problems, sustainable development associated with the literature. This paper begins with a discussion of social capital in corporations in terms of their sustainable development. This paper suggests the rationale policy for a corporate approach to social capital.