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본 연구는 기업의 사회적 책임활동이 소비자의 태도, 제품평가, 기업지지와 신뢰에 미치는 영향에 대해 실증 분석을 수행하였다. 특히 사회적 책임활동을 소비자 보호, 환경보호, 사회공헌, 지역․문화 사업, 경제적 책임활동의 다섯 분야로 구분하여 각 분야별 활동이 기업에 대한 소비자의 태도에 미치는 상대적 영향효과에 대해 집중적으로 고찰하였다. 연구결과 소비자보호 활동, 환경보호 활동, 사회공헌 활동, 지역․문화사업 활동은 소비자 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 경제적 책임활동은 효과가 없는 것으로 확인되었다. 각 분야별 활동내용의 상대적 효과에 관해서는 소비자보호 활동이 다른 사회적 책임활동들보다 기업에 대한 소비자태도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면 소비자의 긍정적 태도유발에 대한 경제적 책임활동의 효과가 가장 적으며(유의한 영향을 주지 못함) 환경보호, 사회공헌 그리고 지역․문화사업 분야에서의 사회적 책임활동의 영향력은 중간수준인 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점을 도출하고 미래의 연구방향을 제시하였다.


The purpose of this study is to examine how the dimension activities of corporate social responsibility(CSR) influences the consumer responses such as the attitude to company, product evaluation, support and trust in corporate. Especially, this study try to find what is the most important dimension activities of CSR for consumer through examining the relative effects between various CSR activities. Five dimensions of CSR such as social contribution, community/cultural service, consumer protection, environmental protection and economic responsibility have been chosen as independent variables and the theoretical model and hypotheses was developed through a review of existing literature. To test the research model and hypotheses, the structural equation model using AMOS5.0 was applied for statistical analysis based on the collected data from 215 general consumer.The results showed that consumer protection activities have a stronger effect on the consumer attitude than other dimensions of CSR do. Social contribution, community/cultural service, and environmental protection activities influence the consumer attitude at the medial level but there wasn't significantly effect of economic responsibility activities on consumer attitude. The resulte also showed that consumer attitude have positive influence on the product evaluation as well as on the support intention and trust in corporate. These results will be useful in providing suggestions for the CSR activities and marketing practices.