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본 연구의 목적은 사회자본의 개념과 사회자본의 구성요소인 신뢰, 네트워크, 규범을 고찰해보고, 그간 수행된 교육부문에서의 사회자본(가정 내 사회자본과 학교 내 사회자본)의 연구동향을 분석하고 앞으로의 연구 과제를 제시하는 데 있다. 사회자본은 다양한 집단활동이나 타인과의 상호작용에서 협동을 촉진하는 공유된 규범, 신뢰 및 가치, 사람들 간의 네트워크라고 정의할 수 있다. 가정 내에서의 사회자본에 관한 연구는 가정의 사회자본이 교육결과에 직접적으로 영향을 미친다는 연구결과들을 보여주고 있다. 특히 부모의 역할은 가정 내 사회자본에 있어서 핵심이다. 학교에서는 교사의 정서적 지지와 헌신이 사회자본 형성에 중요하게 작용하였다. 그러나 이들 연구들은 주로 학업성취부분에 집중되었고, 긍정적인 결과만을 다루고 있어 사회자본의 부정적인 측면의 연구도 필요함을 시사해준다. 학교구성원간의 의사소통, 학교참여, 친밀한 유대관게, 호혜성의 규범이 수용될 때 사회자본의 형성이 가능해진다. 앞으로 사회자본의 형성을 위한 다양한 요인(신뢰, 네트워크, 규범)에 대한 연구가 필요하고, 이는 학교공동체 형성을 위해 필요한 사회자본을 측정할 수 있는 도구개발에 대한 기초를 제공해준다.


The purpose of this study is aimed at analyzing research trends and present the future tasks. Social capital can be defined as shared norm, trust and value, and network of among people to promote the cooperation from a variety of group activities and interactions with other people. The research concerning the social capital within families shows that the social capital of families has a direct effect on educational performances. First of all, the role of the parents is vital to forming a social capital within the family. Also the emotional support and devotion of teachers play a significant role in forming social capital. But study focuses mainly on academic accomplishments and affirmative aspects. As a result, it shows that negative aspects need to be handled as well. The various factors in social capital, trust, network, and norm and their effects need to be explored. To foster social capital, the function of school education must be emphasized. The recovery of trust, communications, participation in school activities, close correlations and reciprocity among school members are the keys to developing social capital. School communities needs to explore the social capital factors in forming social capital.